JAK CZĘSTO TRENUJESZ NA PODUSZKACH?

Trening i ćwiczenia balistyczne z gołymi stopami...

środa, 26 Październik 2016

Nie, nie mówię o wygłupianiu się. Mówię o tych dużych, puchatych butach do biegania, których używasz na siłowni. Wsparcie boków, wsparcie łuków, wsparcie podeszwy zewnętrznej, wsparcie podeszwy środkowej, górne podszycie, kontrola ruchów, kontrola stabilności i setka innych cech, które rzekomo chronią nasze stopy, pozwalają na bieganie przez kilka dni i są totalnie warte milion dolarów, które ludzie wydają na nie każdego roku (nie wspominając już o tym, że trzeba je wymienić na nowe co 6 miesięcy).

Trening z obciążeniem… Zanim biegacze maratonów zaczną mnie obrzucać błotem, pozwólcie mi wyjaśnić, że mówię o sprzęcie potrzebnym do treningu z obciążeniem (mimo, że wiele badań wskazało, że buty do biegania również nie są dobre do biegania). Niezależnie od tego czy twoim celem jest funkcjonalność czy nie, prawdą jest, że ćwiczenie ze zbyt dużym wsparciem tak naprawdę osłabia stopy i może prowadzić do urazów.
Buty sprawiają, że stopy stają się "ślepe" na twoje działania i na środowisko (również znane jako propriocepcja albo odczucie położenia w przestrzeni), co może sprawić, że nie będziesz zdobywał maksymalnych korzyści jeśli chodzi o siłę i moc. Ignorując to, co mówią nam stopy możemy doprowadzić do kontuzji. Jeśli nie biegasz poprawnie i za bardzo obciążasz jedną stronę stopy, nie myśl, że nie ma to odniesienia dla całego twojego ciała. Ryzykujesz nie tylko urazami stóp i kostek, ale również kolan, bioder, pleców, a nawet problemami z kręgosłupem.
Trenując boso lub w butach z cienkimi podeszwami stajesz się natychmiastowo bardziej świadomy swojego ciała. Stajesz się również świadomy sprzętu, z którego korzystasz i wiesz w jaki sposób twoje ciało na niego reaguje… 

Człowiek pierwotny studiował biomechanikę?Biomechanika to zastosowanie zasad mechanicznych na żywych organizmach, więc żaden człowiek pierwotny na pewno nie specjalizował się w tej dziedzinie. Mimo to, czerpali korzyści z zasady stabilności biomechaniki: im większa podstawa oparcia, tym większa masa i tym bardziej wzrasta stabilność. Inaczej mówiąc, człowiek pierwotny miał silną, stabilną platformę, ponieważ chodził boso, dzięki temu posiadał szersze i silniejsze stopy, a także reagował odpowiednio na powierzchnię, po której chodził.
W czasie naszego życia, wciskanie stóp w buty spowodowało, że nasze jedyne połączenie z ziemią stało się węższe, słabsze i prawdę mówiąc niewrażliwe na świat. Jest to zarówno nienaturalne, jak i szkodliwe dla odpowiedniego ruchu i zdrowia. Jeśli chodzi o trening z obciążeniem i ćwiczenia, zwłaszcza ćwiczenia balistyczne takie jak podnoszenie olimpijskie i trening kettlebell, pierwszą częścią twojego ciała, na którą ćwiczenie będzie miał wpływ, będą stopy. Prowadzi to do odpowiedniej aktywacji pozostałych mięśni, od stóp w górę.