FITNESS NIE POWINIEN BYĆ BOLESNY!

Nie obawiaj się stereotypów...

niedziela, 25 Marzec 2018

Wiele osób wahających się czy rozpocząć program fitness czy może jednak nie, opiera swoje negatywne podejście na tzw; ogólnych stereotypach. Obawiają się schematów diety i rodzaju ćwiczeń, które razem będą powodować głód, ból i ogólne nieprzyjemne odczucia...

To wstyd, że większość początkujących ma takie wrażenie, ponieważ prawda jest taka, że trening i osiąganie szybkich rezultatów jest o wiele łatwiejsze dla początkujących niż dla bardziej doświadczonych ćwiczących.
Za chwilę wyjaśnię dlaczego tak jest, lecz po pierwsze chciałbym rozważyć następujące pytanie: dlaczego najpopularniejsze programy i zajęcia fitness tak bardzo koncentrują się na bólu i cierpieniu?
Istnieje co najmniej kilka różnych powodów:
Pierwszym z nich jest fakt, że cierpienie jest absolutną, niepodważalną i jedyną konieczną zmienną, by osiągnąć sukces.
Drugim powodem jest fakt, że zadawanie klientom bólu jest łatwe. Dosłownie każdy może sprawić, by klient był cały obolały, a zaprojektowanie wyczerpującego treningu jest niezwykle proste. Może podam przykłady tego typu treningów:

Trening wyczerpujący nr 1.

  • Idź na stadion i biegaj w górę i w dół po trybunach jak najszybciej przez 20 minut bez przerwy.
  • Następnie od razu 10 razy powtórz sekwencję 20 pompek i 20 brzuszków bez przerwy.
  • Chwyć 10kg ciężar, unieś go nad głowę i trzymając w ten sposób przebiegnij 1000m.

Trening wyczerpujący nr 2.

  • Ustaw się pod 40kg sztangą i wykonaj z nią 100 przysiadów lub ile zdołasz, jeśli nie dasz rady pełnych 100.
  • Wykonaj 100 powtórzeń podrzutów  ze sztangą na czas
  • Wykonaj 10 serii po 10 wykroków na nogę bez przerw pomiędzy seriami.

Mógłbym tutaj wymieniać i wymieniać w nieskończoność. Wymyślanie bardzo trudnych zadań fizycznych jest niesamowicie łatwe, niezależnie od tego jak mało masz doświadczenia, a także niezależne od tego jak pasują do twojego klienta. Dosłownie każdy mógłby szybko wykończyć nawet najsprawniejszego sportowca brutalnym (jeśli nie niebezpiecznym i idiotycznym) treningiem.
Z drugiej strony, projektowanie programu treningowego, który bezpiecznie pomoże komuś zrzucić niechciany tłuszcz lub uczyni go szybszym czy silniejszym lub bardziej elastycznym, lub bardziej odpornym na kontuzje – jest zadaniem dla profesjonalistów, a nie amatorów udających ekspertów fitness.