CYKL URAZÓW KUMULACYJNYCH…

Jak i dlaczego rozciąganie zapobiega urazom ?

wtorek, 6 Wrzesień 2016

Jeśli jesteś jak większość z nas - czyli osobą ćwiczącą regularnie, możesz mieć problematyczne miejsca w ciele, które w denerwujący sposób przerywają ci rutynę treningową. To może być dolny odcinek pleców, kolana, ramię, kostka… lista jest długa... Nie masz pewności dlaczego, ale napięcie i ból chwilami stają się łagodniejsze, więc wracasz do rutyny treningowej i BACH, zanim się obejrzysz ból zaczyna znów dawać o sobie znać. Najgorsze jest to, że tego typu urazy stają się za każdym razem coraz poważniejsze. 
TO denerwujące...

Nawracające urazy nazywane są cyklem urazów kumulacyjnych. To błędne koło, a uraz staje się coraz gorszy z każdym kolejnym pojawieniem się. Jeśli nie uda ci się rozpoznać znaków, w końcu może pojawić się znacznie poważniejszy problem. Ten cykl można przełamać za pomocą korekcyjnego treningu rozciągającego, który możesz wykonywać sam lub poprosić o pomoc trenera, chiropraktyka, lekarza albo innego profesjonalistę. Przeczytaj więcej, by dowiedzieć się w jaki sposób działa cykl urazów kumulacyjnych i jak można go przerwać.

Fazy cyklu urazu kumulacyjnego; Faza 1: Uszkodzenie tkanek
Uszkodzenie tkanek może być wynikiem urazu takiego jak nadwyrężenie lub po prostu mikro-uszkodzenie oraz naciągnięcie wywołane skurczem mięśni, które są normalnymi skutkami treningu. Ciało traktuje takie nadwyrężenie tkanki jako uraz i rozpoczyna proces regeneracji. Jedynym sposobem, żeby mięśnie urosły i nabrały siły jest podjęcie przez ciało tego zdrowego, normalnego procesu regeneracji mikro-urazów. Nadmierne napięcie jednak NIE jest normalne i zdrowe. Koliduje ono ze zdrowym wzrostem mięśni ponieważ pozwala im na pozostanie w skróconym i napiętym stanie.
Faza 2: Zapalenie

Każdy uraz tkanek prowadzi do stanu zapalnego w uszkodzonym rejonie. Stan zapalny uruchamia system reakcji na ból, który aktywuje mechanizmy obronne, mające na celu zapobieganie dalszym uszkodzeniom. Na mikroskopijnym poziomie mówimy o aktywacji małych receptorów nazywanych wrzecionami mięśniowymi, które wykrywają stopień napięcia mięśni i próbują je ochronić powodując skurcze.
Faza 3: Skurcz mięśni

Gdy wrzeciona mięśniowe są stymulowane, zaczynają pojawiać się mikro- skurcze w mięśniach, co powoduje kolejne napięcia i skracanie mięśni.
Faza 4: Adhezja

Adhezja jest spowodowana mikro- skurczami w fazie 3. Można to opisać jako zbite grudki w miękkiej tkance mięśni. Nadają mięśniom inny kształt, tworząc nieelastyczną zaporę, która sprawia, że mięśnie nie mogą się rozluźniać i spinać tak jak powinny. Nieleczona adhezja może stać się cechą stałą miękkiej tkanki mięśniowej, gdy ta reperuje się, by poradzić sobie z wymogami treningu siłowego. Nieelastyczna tkanka sprawia, że zmienia się również postawa ciała, ponieważ próbuje ono poruszać się mimo ograniczeń.
Faza 5: Zmieniona kontrola mięśniowo-nerwowa

Stała adhezja powoduje, że ciało porusza się w zupełnie inny sposób. Ciało chce się poruszać i znajdzie sposób żeby to zrobić, nawet jeśli oznacza to używanie mięśni i stawów w mniej optymalny sposób, który odbiega od ich podstawowych funkcji.
Faza 6: Brak równowagi mięśniowej

Powtarzany schemat poruszania się kształtuje ciało. Jeśli ciało przez dłuższy czas porusza się w mało optymalny sposób, mięśnie i stawy zaczną być błędnie budowane.

NASTĘPNIE BŁĘDNE KOŁO WZMACNIA SIĘ I POWTARZA…
Gdy pierwsze powtórzenie cyklu urazu kumulacyjnego dobiega końca możesz zauważyć, że mięśnie znajdują się w dziwnej pozycji, w której ich optymalne funkcje są przeinaczone, by mogły sobie poradzić z nowymi strukturalnymi ograniczeniami. Gdy będziesz kontynuować ćwiczenia, będziesz nakładać obciążenie na ciało w nowej, skompensowanej pozycji. Kompensacje są dalej utrwalane poprzez powtarzanie się cyklu.
Właściwa i rozłożona w czasie regeneracja oraz prawidłowe rozciąganie to klucz to zdrowia mięśni i całego organizmu na lata...