ĆWICZ EFEKTYWNIE…

Powody zastoju w utracie wagi...

czwartek, 21 Marzec 2019

Czy ćwiczysz kardio, by kontrolować swoją wagę? Czy może jesteś jedną z wielu osób, które biegają, jeżdżą na rowerze, pływają albo chodzą na zajęcia, by utrzymać wagę na odpowiednim poziomie? Czy twoja utrata wagi była początkowo zauważalna, ale teraz dopadł cię zastój? Jeśli odpowiedzieliście „tak” na powyższe pytania, nadszedł czas, by pomyśleć o ZMIANIE ćwiczeń, tak by znów były efektywne!

Powody zastoju… Więc co poszło nie tak? Dlaczego program treningowy, który do tej pory stosowałeś przestał działać? Odpowiedź może brzmieć: adaptacja. Po prostu stałeś się dobry w wybranych przez ciebie ćwiczeniach. Po pierwsze poklep się po plecach w nagrodę za to, że trzymałeś się programu wystarczająco długo, by to się stało, ale również spoliczkuj się za wykonywanie tego samego zbyt długo.
Twoje ciało to silnie adaptujący się organizm. Jeśli napięcie cię nie zabije (a ćwiczenia to forma napięcia), sprawi, że będziesz silniejszy i sprawniejszy. Dodatkowo, powtarzanie tej samej formy napięcia (zajęcia, bieganie szybkościowe/na dystans itd.) sprawia, że twoje ciało staje się energetycznie bardziej ekonomiczne. W przypadku utraty wagi, ekonomia energetyczna jest ostatnią rzeczą, której potrzebujesz.

Przykładowe błędy… Zastanów się nad przedstawionym przykładem. Jako początkujący biegacz możesz nie mieć dobrej techniki biegania, jak również mieć nadwagę. W związku z tym zużywasz mnóstwo energii za każdym razem, gdy biegasz i stopniowo tracisz wagę przez kilka pierwszych tygodni, a nawet miesięcy stosowania nowej rutyny biegania. Twoje ciało, które jest inteligentną maszyną, szuka sposobów na uczynienie cię lepszym biegaczem. Twoje mięśnie stają się bardziej wytrzymałe, serce i płuca bardziej wydajne, a  tłuszcz musi przejść długą drogę zanim zostanie zużyty jako paliwo. Z tego powodu zaczynasz spalać mniej kalorii niż wtedy, gdy byłeś mniej sprawny fizycznie, cięższy i mniej wydajny energetycznie biegając.