7 NIEWIDZIALNYCH KORZYŚCI PŁYNĄCYCH Z ĆWICZENIA…

Odmładzająca rola neurotropowego czynnika pochodzenia mózgowego...

czwartek, 15 Listopad 2018

Gdy trenujesz regularnie, twój mózg przyzwyczaja się do częstego zwiększonego dopływu krwi, włączając i wyłączając pewne geny. Wiele z tych zmian usprawnia funkcjonowanie mózgu i chroni go przed chorobami Alzheimera, Parkinsona, a nawet przed udarami i zapobiega degradacjom powiązanym z wiekiem...

1. Zmniejsza twój niepokój Ćwiczenie niezaprzeczalnie wpływa na twój nastrój, szczególnie jeśli chodzi o zmniejszanie uczucie niepokoju. Ćwiczenie wytwarza nowe, pobudliwe neurony oraz nowe neurony zaprojektowane, by uwalniać neuroprzekaźnik GABA. GABA wstrzymuje nadmierne wyładowania neuronalne, co pozwala przejść w naturalny stan spokoju (często przepisywane leki przeciw lękowi jak Valium wywołują efekt uspokajający w taki sam sposób, czyli poprzez wzmacnianie działania GABA). Poprawa nastroju następuje od razu po ćwiczeniach i trwa przez dłuższy czas. Poza powodowaniem powstawania nowych neuronów, łącznie z tymi uwalniającymi uspokajający neuroprzekaźnik GABA, ćwiczenia zwiększają ilość silnych substancji chemicznych w mózgu jak serotonina, dopamina, noradrenalina, które mogą pomóc w pozbyciu się niektórych skutków stresu. Ćwiczenia to również jedna z najbardziej efektywnych strategii stosowanych w zapobieganiu oraz leczeniu depresji.

2. Poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego Gdy ćwiczysz, poprawia się cyrkulacja i przepływ krwi w całym ciele. Składniki systemu odpornościowego również lepiej krążą w organizmie, co oznacza, że system odpornościowy ma większe szanse na znalezienie choroby zanim się rozprzestrzeni. Dotyczy to między innymi sezonowych przeziębień i grypy.
Energiczne ćwiczenie przez co najmniej 2,5 godziny każdego tygodnia może zmniejszyć szanse na złapanie grypy, a regularne ćwiczenie pomaga zapobiec zwykłemu przeziębieniu.
Natomiast zdolność umiarkowanych ćwiczeń do zapobiegania przeziębieniom zwiększa się, im dłużej je stosujemy. Odporność najbardziej poprawia się w ostatnim kwartale rocznego programu ćwiczeniowego, co wskazuje na to, jak istotne jest ćwiczenie na dłuższą metę, by uzyskać pełne efekty.

3. Sprawia, że lepiej śpisz Jeśli masz problem ze snem, program ćwiczeń może być dobrym rozwiązaniem. Osoby regularnie ćwiczące zwykle sypiają lepiej – dotyczy to zarówno szybszego zasypiania, jak i zmniejszonej potrzeby zażywania tabletek nasennych, niż było to konieczne przed rozpoczęciem programu ćwiczeń.