ZARZĄDZAJ GŁODEM…

LEPTYNA - HORMON ZMNIEJSZAJĄCY APETYT...

środa, 11 Luty 2015

Ewolucja wytworzyła w nas, podobnie jak u wszystkich żywych organizmów dwa niezwykle silne instynkty - pragnienie jedzenia i reprodukcji. Jak ważne jest spożywanie pokarmów, świadczy fakt, że jelita jako jedyny organ poza mózgiem mają komórki neuronowe, które niezależnie zarządzają procesami wchłaniania składników odżywczych.

Hormonem zarządzającym zasobami energetycznymi organizmu jest wytwarzana przez tkankę tłuszczową leptyna. Mówiąc krótko – im więcej tkanki tłuszczowej, tym więcej wytwarzanej leptyny, która informuje mózg o ilości rezerwowych zasobów energii. Jeżeli jest jej dużo, oznacza to że mózg powinien wyłączyć uczucie głodu i spalać tłuszcz. Niestety nadmiar leptyny powoduje wytworzenie oporności, podobne jak w przypadku insuliny. Dlatego wiele osób z nadwagą nadal je, ponieważ organizm nie "słyszy" sygnałów, dających znak do wyłączenia uczucia głodu.

Wpływ leptyny na owulację…Leptyna zarządza również procesem reprodukcji, wpływając na mózg w tym zakresie. Posiadanie dzieci przy niskich zasobach energetycznych nie ma sensu dla organizmu, dlatego kobiety bardzo szczupłe z niską zawartością tkanki tłuszczowej (np. startujące w maratonach) okresowo przestają przechodzić owulację. Przyjęcie leptyny przywraca jajeczkowanie i umożliwia zajście w ciąże.

Metoda na długowieczność? Od wielu lat wiemy, że jedną z niezawodnych metod przedłużania życia jest ograniczenie kalorii w diecie, przy zachowaniu wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Utrzymując cały czas komórki w trybie metabolizmu i regeneracji, zamiast tworzenia wciąż kolejnych generacji nowych – przedłużamy sobie życie, także przez produkcję wewnętrznych antyoksydantów.



Leptyna, a insulina… Zależność od siebie insuliny oraz leptyny wynika z faktu , że tkanka tłuszczowa tworzy się pod wpływem wysokiego poziomu insuliny. Organizm mając nadmiar energii z glukozy, decyduje się przechować ją w formie tluszczu. Długotrwałe spożywanie pokarmów o wysokim IG- ineksie glikemicznym, powoduje częste wyrzuty insuliny oraz tworzenie tkanki tluszczowej i w efekcie tego mózg przestaje odbierać sygnały leptyny ze względu na jej nadmiar oraz nie wyłącza uczucia głodu. Ze względu na brak spalania tłuszczu i skoki cukru we krwi – mózg wywołuje chęć na jedzenie, ponieważ zapasy glikogenu wyczerpują się dość szybko. Jednocześnie nie dysponuje on danymi na temat rezerwy energetycznej.
Jesteśmy ofiarami własnych wynalazków – oczyszczonych węglowodanów: cukru i białej mąki. Żaden inny pokarm nie podnosi w podobnym stopniu poziom cukru we krwi. Nawet bogate w węglowodany zboża, w swojej naturalnej formie występują razem z błonnikiem, który opóźnia uwalnianie cukru. Także słodkie owoce zawierające fruktozę mają IG 20 co jest wartością niską.

Wydzielanie leptyny… Stężenie leptyny we krwi podlega rytmowi okołodobowemu. Najniższe występuje między przedpołudniem i północą, najwyższe zaś między północą, a wczesnymi godzinami rannymi. Dobowy rytm wydzielania nie występuje w przypadku zaburzeń cyklu miesiączkowego. Na stężenie leptyny w ciągu dnia ma wpływ rodzaj i częstotliwość spożywanego pokarmu. Posiłek bogaty w węglowodany powoduje wyższe stężenie leptyny niż izokaloryczny posiłek o dużej zawartosci tłuszczu. Natomiast jednorazowe spożycie dużej ilości pokarmu powoduje spadek jej stężenia we krwi. Stężenie tego hormonu u osób odżywiających się regularnie jest o 45% wyższe niż u jedzących jeden obfity posiłek dziennie i jest to bodziec wpływający na wzrost apetytu – prowadzacy w kosekwencji do otyłości.

Podsumowanie; Warto przemyśleć swój plan żywieniowy. Regularne posiłki to podstawa do zachowania optymalnej sylwetki i zdrowia. Jeśli potrzebujesz konsultacji dietetycznej lub rozpisanej diety zapraszamy do Centrum Treningowego i Poradni Dietetycznej Fitnow studio@fitnow.pl w Krakowie lub online dieta@fitnow.pl