WODA…

FUNKCJE I ZNACZENIE USTROJOWE...

środa, 18 Czerwiec 2014

Woda wchodzi w skład wszystkich organizmów żywych i stanowi odpowiednie środowisko dla procesów biologicznych. Bez niej nie mogłyby zachodzić żadne procesy metaboliczne. Jako rozpuszczalnik woda stanowi środek transportu wewnątrzustrojowego: składników pożywienia, produktów przemiany materii, hormonów, enzymów. Jest również regulatorem ciepła i należy do niezbędnych składników pokarmowych, ponieważ zapotrzebowanie organizmu na wodę przekracza możliwości wytwarzania jej w ustroju...

  Ogólnie
Woda jest powszechnym rozpuszczalnikiem związków ustrojowych i niezbędnym uzupełnieniem pokarmu wszystkich znanych organizmów.
Woda stanowi średnio 70% masy dorosłego człowieka, a w przypadku noworodka ok. 15% więcej. Znajdziemy ją w każdym organie ludzkim od kości (25% wody), po nerki ( 80%wody).
Ponad miliard ludzi na świecie nie ma bezpośredniego dostępu do wody pitnej. Każdego dnia choroby wynikające z niedostatku czystej wody powodują śmierć wielu tysięcy ludzi, głównie dzieci.
Kluczowe jest uzupełnianie wody, gdyż w organiźmie podlega ona stałej wymianie. Nawet najniższe spadki w bilansie wody w organiźmie np; 1-2% ciągną za sobą poważne konsekwencje w funkcjonowaniu całego ustroju.

Funkcje

  • transport substancji odżywczych i tlenu do komórek.
  • rozpuszczanie składników pokarmowych, wchłanianie pożywienia z jelit i odżywianie komórek.
  • usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii przez limfe, krew oraz mocz.
  • bierze udział w reakcjach biochemicznych.
  • kluczowa rola w regulacji temperatury.
  • zwilża błony śluzowe, stawy, gałki oczne.
  • utrzymanie homeostazy

Zapotrzebowanie
Uzupełnianie wody w organiźmie jest niezbędnie. Przykładowo osoba bez pożywienia jest w stanie przeżyć kilka tygodni, natomiast bez wody nie przeżyjemy więcej niż kilka dni. Wodę uzupełniamy konsumując żywność oraz płyny. Prawie wszystkie produkty spożywcze zawierają wodę.
Średnio, dorosła osoba traci około 2,5 L wody dziennie. Różnice są zasadnicze w zależności od  temperatury lub nawilżenia środowiska  lub od zaangażowania fizycznego. Rekomendowane jest spożywanie 1,5-2,5L płynów dziennie i dodatkowy 1L w wodzie zawartej w żywności. Oczywiście ilości te są diametralnie wyższe dla ludzi wykonujących ćwiczenia fizyczne. Sportowiec ważący 75kg powinien uzupełniać płyny przed, podczas i po ćwiczeniach do 3,75L- 5L dziennie. Zapotrzebowanie może być znacznie wyższe zależnie od rodzaju ćwiczeń, temperatury, nawilżenia, wysokości, wiatru, itp.

Dzienny zalecany średni poziom spożycia wody (płyny + żywność):
kobiety:
           9-13 lat – 2,1L/dzień
         14-18 lat – 2,3 L/dzień
         19-70 lat – 2,7 L/dzień
  powyżej 70 lat – 2,7 L/dzień

mężczyźni:
               9-13 lat – 2,4 L/dzień
             14-18 lat – 3,3 L/dzień
             19-70 lat – 3,7 L/dzień
     powyżej 70 lat – 3,7 L/dzień

Ciekawostki

  • alkohol, kawa i herbata pomimo tego, że posiadają ponad 90% wody, przy zbyt dużym spożyciu mogą spowodować odwodnienie organizmu.