SUPLEMENTY ZAWIERAJĄCE GLUTAMINĘ…

Budowa i regeneracja mięśni...

sobota, 26 Wrzesień 2015

Przewodnik po glutaminie zawiera większość niezbędnych informacji dotyczących tego popularnego suplementu. Przedstawiamy średnie zapotrzebowanie na glutaminę oraz kiedy powinno się ją zażywać i w jaki sposób działa na organizm.

Omówienie glutaminy;W świecie sportu stosowanie suplementów jest popularne, a katalog produktów dostepnych na rynku stale się poszerza. Warto więc zanim sięgnie się po któryś z nich, zweryfikować swoją wiedzę, które są na prawdę skuteczne, a które można włożyć miedzy bajki.
Glutamina jest jednym z bardziej znanych suplementów na rynku. Jest to aminokwas endogenny, co w praktyce oznacza, że ludzkie ciało może ją wytwarzać naturalnie. Co więcej jest najbardziej rozpowszechnionym aminokwasem w organiźmie człowieka i stanowi dwie trzecie waszystkich aminokwasów w mięśniach. Warto jednak wspomnieć, że glutamina uznawana jest również za aminokwas warunkowo egzogenny. Oznacza to, że w warunkach zwiększonego zapotrzebowania jego synteza w organiźmie może nie być wystarczająca. W normalnych warunkach ludzkie ciało jest zdolne wytworzyć odpowiednią ilość glutaminy, lecz w niektórych przypadkach potrzebne są większe jej ilości niż sami jesteśmy w stanie wytworzyć. Niedobór glutaminy może być spowodowany chorobą, taką jak zwykłe przeziębienie, rozległe oparzenia, operacje, itd. Innym powodem niedoboru glutaminy są intensywne ćwiczenia fizyczne. Stąd też zwolennicy glutaminy uważąją, że w przypadku zwiększonego wysiłku suplementacja może być wskazana. Badania nie są jednoznaczne. Niektóre wskazują jej udział w syntezie białek (wzrost mięśni), ujawniającym funkcje anty-kataboliczne (zapobiegający rozpadowi tkanki mięśniowej) i podnoszeniu poziomu hormonu wzrostu.

W jaki sposób działa glutamina?Jak już wspomniano wcześniej, w czasie choroby lub intensywnych ćwiczeń fizycznych, zapotrzebowanie na glutaminę w organiźmie wzrasta. Komórki w układzie odpornościowym polegają na glutaminie jako na głównym źródle paliwa. Gdy jesteś chory albo odnosisz kontuzję, twój układ odpornościowy reaguje i dlatego potrzebuje więcej tego aminokwasu. Ludzie, którzy są podatni na różnego rodzaju infekcje albo przebywają w miejscu, w którym rozprzestrzenione są choroby, powinni suplementować glutaminę, by zachować zdrowy układ odpornościowy.
Suplementowanie glutaminy również wspiera zatrzymywanie azotu i może zapobiegać utracie białek w mięśniach. W ciągu pierwszych kilku minut treningu, mięśnie zaczynają uwalniać glutaminę. Jeśli jej poziom spadnie zbyt mocno, mięśnie mogą przejść w stan kataboliczny (zaczną spalać same siebie). W ekstremalnych przypadkach może powodować to utratę masy mięśniowej. Glutamina jest również w dużej mierze odpowiedzialna za transportowanie azotu w organiźmie, gdy wykonujemy intensywne ćwiczenia fizyczne. Pozytywna równowaga azotu i duże ilości glutaminy są konieczne, jeśli chcesz zbudować masę mięśniową.