SUPLEMENTY I WYDAJNOŚĆ SPORTOWA…

Witaminy...

piątek, 8 Kwiecień 2016

Suplementy diety są stosowane przez sportowców na całym świecie i są to głównie witaminy, minerały, aminokwasy, zioła i metabolity/składniki ekstrakty lub połączenie którychkolwiek składników z wyżej wymienionych. Poza pożywieniem skierowanym do sportowców i osób aktywnych fizycznie, wiele firm reklamuje suplementy diety dla sportowców, często twierdząc, że wydajność sportowa może zostać poprawiona...

Antyoksydanty… Witaminy o działaniu antyoksydacyjnym to witaminy: C, E oraz beta-karoten, natomiast koenzym Q10 (CoQ10) to lipid wykazujący właściwości zbliżone do witamin. Witaminy o działaniu antyoksydacyjnym zostały przebadane oddzielnie oraz zbiorowo pod kątem ich potencjalnego wpływu na wydajność ćwiczeń oraz zapobiegania uszkodzeniom tkanki mięśniowej spowodowanym ćwiczeniami.

Antyoksydanty, a wydajność podczas ćwiczeń… Suplementacja witaminy C poprawia wydajność fizyczną u osób cierpiących na niedobory tej witaminy, ale u osób odżywiających się prawidłowo – nie jest konieczna.
Ujawniono, że witamina E wpływa korzystnie na zużywanie tlenu podczas ćwiczeń na wysokościach, ale nie wykazuje żadnych ergogenicznych efektów w warunkach panujących na poziomie morza. Współczesny przegląd wskazał, że mimo iż suplementacja witaminy E może zwiększać nagromadzenie witaminy E w tkankach lub surowicy krwi, większość dowodów wskazuje na to, że nie wywołuje ona żadnego widocznego wpływu na trenowanie, wydajność ani prędkość regeneracji po treningu u osób uprawiających sport rekreacyjnie lub zawodowo.
CoQ10, znany również jak ubichinon, jest antyoksydantem, który może usprawniać pobieranie tlenu w mitochondriach komórek mięśnia serca, a także jest stosowany terapeutycznie w leczeniu chorób sercowo-naczyniowych. Teoretycznie poprawione zużycie tlenu przez serce i mięśnie szkieletowe może wpływać korzystnie na wytrzymałość w sportach wytrzymałościowych. Dostępna jest jedynie ograniczona ilość danych, ale pokazują one, że suplementacja CoQ10 przez zdrowe, młode osoby lub przez osoby starsze nie wpływa na gwałtowną peroksydację lipidów, rytm bicia serca, maksymalną ilość pobieranego tlenu, próg anaerobowy ani na wytrzymałość podczas jazdy na rowerze. Jedne z przeprowadzonych badań odnotowały, że suplementacja CoQ10 jest powiązana z uszkodzeniami tkanki mięśniowej i wpływa negatywnie na wydajność jazdy na rowerze w porównaniu z leczeniem placebo. Jednak w niedawno przedstawionej recenzji wyciągnięto wniosek, że istnieje wiele dowodów na to, że suplementacja antyoksydantów poprawia wydajność u ludzi.

Antyoksydanty i uszkodzenie tkanki mięśniowej… Ostatnie badania wskazują, że forsowne ćwiczenia mogą wytwarzać reaktywne formy tlenu (ROS) na poziomie, który jest zbyt duży dla antyoksydacyjnych systemów obronnych tkanek. Skutkiem jest stres oksydacyjny, a jednym z możliwych wyników jest oksydacyjne uszkodzenie tkanki mięśniowej. Zapobieganie uszkodzeniom tkanki mięśniowej podczas treningu może pomóc w optymalizowaniu efektów treningu oraz wydajności w sportach wyczynowych. Wiele badań ocenia potencjał antyoksydacyjny suplementacji witamin w zapobieganiu uszkodzeniom mięśni spowodowanym ćwiczeniami, jednak punkty widzenia recenzentów są odmienne.