SUPLEMENTY BCAA…

Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach...

czwartek, 21 Kwiecień 2016

W swym dążeniu do zbudowania większych mięśni, kulturyści nie są w stanie dostarczyć organizmowi takiej ilości białek, która byłaby według nich wystarczająca. Przewodnik po BCAA pomoże wam zaznajomić się z tym popularnym suplementem ułatwiającym odpowiednio budować mięśnie, tracić tłuszcz, zapewniać osiągnięcia oraz dobrą regenerację (oczywiście wszystko przy ciężkiej pracy na siłowni...)

Na co dzień spożywamy duże ilości drobiu, steków, jaj i ryb, by zapewnić organizmowi odpowiedni budulec. Izolujemy różne typy białek, jak serwatka czy kazeina i przerabiamy je w proszki, by czerpać korzyści z odmiennego tempa ich trawienia. Ale na tym się nie kończy. Izolujemy pojedyncze aminokwasy, z których składają się białka i je także spożywamy oddzielnie.
Nawet najbardziej doświadczeni siłacze zastanawiają się dlaczego potrzebne są im dodatkowe aminokwasy, skoro dostarczają ich sobie mnóstwo w białkach, które codziennie pochłaniają. Prawda jest taka, że aminokwasy mogą wpływać na wzrost mięśni na różne sposoby, jednak najważniejsze ze wszystkich okazują się te o rozgałęzionych łańcuchach.
Suplementy zwierające aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach (BCAA) są dostępne na rynku dłużej niż popularna kreatyna czy beta-alanina, jednak długo nie doceniano ich zdolności w procesie rozwóju mięśni i zwiększaniu osiągnięć. Wyniki badań przeprowadzonych w ostatnich latach nad ich specyficznymi właściwościami przyciągnęły uwagę świata kulturystyki. Wiemy, że BCAA to coś znacznie więcej niż tylko bloki budulcowe tkanki mięśniowej i mogą wpływać na wzrost mięśni na sposoby, które do tej pory tylko niektórym wydawały się możliwe.

Trzy aminokwasy BCAA BCAA to leucyna, izoleucyna i walina. Nazwa "aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach" pochodzi od ich struktury. Każdy z nich ma rozwidlone wiązania, które przypominają gałęzie. Te trzy BCAA są niewiarygodnie potrzebne i zaliczają się do kategorii aminokwasów egzogennych. Aminokwasy egzogenne to takie, których ludzki organizm nie może sam wytworzyć i dlatego trzeba dostarczać odpowiednią ich ilość wraz z pożywieniem. Tak naprawdę, pomimo faktu, że istnieje około 20 aminokwasów, których mięśnie używają do rozrostu, BCAA stanowią jedną trzecią aminokwasów znajdujących się w tkance mięśniowej. Więc jeśli twoim celem jest zwiększanie masy mięśniowej, BCAA to konieczność.

Metabolizm Może się wydawać, że proces metabolizmu innych aminokwasów jest nieważny jeśli nie dotyczy tkanki mięśniowej. Prawda jest taka, że sposób w jaki aminokwasy są metabolizowane odgrywa ogromną rolę jeśli chodzi o ich funkcje w organiźmie. Metabolizm BCAA  ma miejsce w mięśniach, natomiast reszta w wątrobie. Mimo podobieństw strukturalnych, rozgałęzione aminokwasy mają różne drogi metabolizmu. Rozpad leucyny odbywa się w taki sam sposób jak rozkład tłuszczów. Walina podąża takimi samymi ścieżkami jak węglowodany, a izoleucyna korzysta z obydwóch ścieżek. Odmienne sposoby metabolizmu tych trzech aminokwasów sprawiają, że każdy z nich ma inne wymagania.
W przeciwieństwie do większości pozostałych aminokwasów, BCAA są metabolizowane w tkance mięśniowej, dzięki czemu zostają utleniane (zużywane w formie energii) przez komórki mięśniowe, by wytworzyć energię komórkową w postaci ATP. ATP jest głównym źródłem energii, która napędza skurcze mięśni i pozwala wam na podnoszenie ciężarów.