SIŁA DZIĘKI ZDROWYM TŁUSZCZOM…

Tłuszcz tłuszczowi nierówny...

czwartek, 17 Maj 2018

Tłuszcz jest niezbędny dla prawidłowego wzrostu i rozwoju, dostarcza nam energii, chroni organy, ułatwia przyswajanie i przetwarzanie składników odżywczych. Co ważne zaleca się, by ​​około jedna trzecia kalorii jakiegokolwiek planu odchudzania zawierała tłuszcz w pożywieniu.


Zanim sięgniesz po hot-doga lub inny ciężkostrawny posiłek powinieneś zastanowić się nad faktem, że nie wszystkie tłuste pokarmy są sobie równe. Rodzaj tłuszczu w pożywieniu, które wybierzesz może wpłynąć na twoją sylwetkę, albo zdrową i wysportowaną, albo borykającą się z otyłością i chorobami. Jedną z przyczyn jest zły cholesterol i tłuszcze nasycone zawarte w takich produktach jak pizze, chipsy, frytki czy hamburgery.


Tłuszcz chroni zdrowie… Badania wykazały, że podniesienie cholesterolu HDL (dobrego), chroni organizm przed niezdrowym poziomem cholesterolu i chorobami serca. Zamiast analizować każdą jedną rzecz w diecie, musimy patrzeć na całkowitą kaloryczność i jakość żywności. To co jemy ma pomagać naszemu systemowi odpornościowemu w zachowaniu zdrowia.
Większość tłuszczów, które jesz – zwłaszcza, jeśli chcesz schudnąć, powinny pochodzić z nienasyconych źródeł, zarówno jednonienasyconych (MUFA) i wielonienasyconych (PUFA). Dlaczego? Ta dobra żywność (np. ryby, nasiona, orzechy, oliwa z oliwek, a także awokado) posiada tonę substancji odżywczych. Oprócz usuwania cholesterolu LDL z tętnic i utrzymania zdrowego serca, nienasycone tłuszcze mogą pomóc spalić tłuszcz bez dużego deficytu kalorii.


Tłuszcz nadaje smak… Nie tak dawno temu szał na diety nisko-tłuszczowe/beztłuszczowe ogarnął cały świat. Wszystko produkowano nisko-tłuszczowe i bez tłuszczu, a konsumenci zachłysnęli się produktami light. W końcu są zdrowe, prawda? Nie. Nieprawda. Oprócz odebrania naszym ciałom bardzo potrzebnych składników odżywczych, diety o niskiej zawartości tłuszczu przyczyniły się do wzrostu otyłości. Dlaczego? Okazuje się, że tłuszcz odpowiada za naszą miłość do jedzenia: za smak. Gdy producenci usunęli tłuszcz z żywności, aby poprawić smak musieli w zamian dodać cukier i sól, które są pozbawione zdrowych substancji odżywczych. Na przykład sosy sałatkowe light zawierają syrop glukozowo-fruktozowy w ilości 7g w jednej porcji. I tylko taka jedna porcja ważąca ok. 25 g dostarcza aż 350 mg sodu – 25% zalecanej dziennej dawki, a czy ktoś je tylko jedną porcję?


Tłuszcz spala tłuszcz…Organizm potrzebuje trzech makroelementów do życia: węglowodanów, białka i tłuszczu. Jeden gram tłuszczu dostarcza ponad dwukrotnie więcej energii niż gram węglowodanów lub białek. Jeśli w diecie nie ma żadnego tłuszczu, brakuje energii do spalania kalorii. Ciało potrzebuje energii, aby utrzymać prawidłową przemianę materii. Spożywanie kwasów tłuszczowych może zwiększyć tempo metabolizmu.
Co więcej, „stary” tłuszczu przechowywany w organiźmie w tkankach obwodowych wokół brzucha, ud i pośladków (zwany także podskórnym) nie może być spalony bez „nowego” tłuszczu do pomocy podczas redukcji. Tłuszczu w diecie pomaga w rozkładzie zgromadzonych zapasów przez aktywację receptorów PPAR-alfa i uruchomienie w wątrobie szlaków spalających tłuszcz.
Pomyśl o posiłku, jak o wiosennym treningu sportów drużynowych: spragnieni sukcesów młodzi gracze (nowy tłuszcz) dają z siebie wszystko, by pokazać trenerowi (wątroba), że nadszedł czas zmienić skład i wysłać starych, zużytych graczy (tłuszcz podskórny) do domu.