PRZEJADANIE SIĘ, NAWET ZDROWYM JEDZENIEM…

Uważaj na makroskładniki...

środa, 6 Czerwiec 2018

Jedz warzywa! Jeśli szukasz jedzenia, które będziesz mógł zjadać bez obaw, są to warzywa. Mają więcej witamin, minerałów i właściwości antynowotworowych w porównaniu z owocami. Ponadto trudno jest przejeść się warzywami niezawierającymi skrobi, ze względu na wysoką zawartość wody i błonnika. Niemniej jednak, jeśli chodzi o warzywa bogate w skrobię, jak np. kukurydza, groszek, czy ziemniaki, powinniśmy pilnować porcji. Niestety działają w podobny sposób jak ryż, czy makaron wpływając na poziom insuliny i glukozy we krwi.
Jeśli szukasz odmiany, poszukaj czegoś kolorowego. Różnokolorowe warzywa zapewniają dawkę pełnej gamy witamin i minerałów. Żółte i pomarańczowe bogate są w witaminy A i B, natomiast zielone zazwyczaj oferują głównie witaminy A, C, E i K.
Zalecamy unikanie warzyw zawartych w sosach, serkach itp. Jeśli zaczynasz przechodzić na smak surowych warzyw, rób to stopniowo. Na początek, dodawaj ich tylko trochę, zachowując większość gotowanych, później wyrównaj ilości, a następnie zwiększaj udział tych surowych.

Zarządzaj porcjami makroskładników… Węglowodany są naszym głównym źródłem siły i energii, lecz nawet złożone węglowodany w nadmiernej ilości mogą sprawić, że przytyjesz. Czy jesz makaron biały, czy pełnoziarnisty pamiętaj, że porcja to 1/3 szklanki. Każda większa ilość może zostać odłożona w organiźmie na zapas.
Nie jesteś pewien ile chudego białka potrzebujesz, by zapewnić sobie paliwo, ale nie przesadzić? Chwyć je w dłoń! Odpowiednia porcja mięsa powinna w dłoni ważyć nie więcej niż talia kart!!! Twoje ciało właśnie tyle potrzebuje podczas jednego posiłku. Pamiętaj: zalecenia te są dla ogółu populacji. Jeśli chcesz zyskać mięśnie, potrzebujesz zdecydowanie więcej białka i mięsa. Profesjonalny dietetyk powinien ustalić zapotrzebowanie indywidualnie.
Podsumowując, ilość spożywanych pokarmów jest tak samo ważna, jak ich jakość. Nawet jeśli masz lodówkę wypełnioną chudym mięsem i ekologicznymi, surowymi warzywami, pamiętaj o tym, by zachować umiar we wszystkim co trafia na twój talerz…