ODŻYWKI W SPORCIE

niedziela, 15 Kwiecień 2018

Niedobory witamin i mikro- oraz makroelementów są częstym powodem gorszej formy i utraty dobrego nastroju. Powszechnie stosowane i zalecane przez lekarzy suplementy diety , pozwalają poprawić gęstość kości , ogólny stan zdrowia, elastyczność stawów i kondycję serca. Pomagają przy problemach z zasypianiem, kłopotach z refleksem , czy przy zbyt wolnym przyroście mięśni. Polecane szczególnie dla sportowców , przy dużym wysiłku fizycznym , pozwalają na szybszą regenerację ciała.

Do najbardziej skutecznych należą;

1. GLUKOZAMINA
 
Naturalna substancja regenerująca stawy i odbudowująca nową i zdrową chrząstkę. Pozyskuje się ją dzisiaj w postaci ekstraktu ze skorupiaków . W organizmie ludzkim stanowi ważny składnik kolagenu . Preparaty zawierające glukozaminę wzbogacone chondroityną odbudowują zniszczoną chrząstkę , gdy organizm nie nadąża z własną produkcją. Dzienna dawka do 1500 m

 

2. BIAŁKO SERWATKOWE
Koncentrat białek serwatkowych charakteryzuje się bardzo wysoką wartością odżywczą i aktywnością anaboliczną. Wysoka wartość odżywcza i aktywność anaboliczna sprawiają, że koncentrowane białka serwatkowe uznano za wysoko efektywne źródło białka pokarmowego dla sportowców wyczynowych i osób aktywnych ruchowo. Wysoką wartość odżywczą zawdzięczają znakomitej przyswajalności oraz optymalnym proporcjom aminokwasów egzo- i endogennych z wyjątkowo wysokim udziałem aminokwasów rozgałęzionych (BCAA) i glutaminy.
Na wysoką aktywność anaboliczną, oprócz wysokiej wartości odżywczej, wpływają cechy metaboliczne całych białek serwatkowych oraz powstających w efekcie ich przemian peptydów i mikropeptydów. Substancje te działają podobnie do peptydowych, anabolicznych czynników wzrostowych. Ułatwiają transport aminokwasów do komórek mięśniowych i stymulują anabolizm. Tworzą barierę antyoksydacyjną. Stabilizują lizosomy i hamują aktywność katabolicznych enzymów lizosomalnych.

 

3. KREATYNA
Przez wielu uważana za najskuteczniejszy suplement na przyrost siły i masy. Stosowana przez wielu sportowców bez przerw od ponad 20 lat (np. Futboliści Amerykańscy), nie spowodowała żadnych ujemnych zdrowotnych skutków ubocznych.
Dobrze stosowana kreatyna działa w następujący sposób: zwiększa odporność na ból, zwiększa siłę
, zwiększa odporność organizmu na stres (obciążenie) szczególnie skutecznie w połączeniu z glutaminą
.
Do kreatyny trzeba pić dużo wody! Kreatyna wiąże wodę w komórce i zwiększa jej objętość.
 Zwiększa wchłanianie białek, najlepiej w połączeniu z glutaminą lub BCAA. Kreatyna pomaga utrzymać stan anaboliczny (budowy) dzięki zatrzymaniu większej ilości wody.