O CZTM MÓWIĄ NAM PARAMETRY SKŁADU CIAŁA?

czwartek, 19 Październik 2017

 Jak monitorujesz swoje postępy na siłowni? Czy masa ciała w kilogramach to jedyny i najlepszy wskaźnik Twojego progresu? Oczywiście że nie! Wiele razy pewnie słyszałeś, że kilogramy to nie wszystko i liczy się przede wszystkim poprawa kompozycji sylwetki i skład ciała. Oczywiście jest to prawda! W każdym większym klubie sportowym czy siłowni masz możliwość dokonania pomiaru składu ciała na specjalnych wagach. Ale czy wiesz co oznaczają wskazane przez wagę parametry i jak poprawnie interpretować wyniki.

 Istnieje wiele metod wykorzystywanych do pomiaru składu ciała. Do najpopularniejszych obecnie zalicza się wagi które szacują parametry składowe Twojego ciała (masę tkanki tłuszczowej, poziom nawodnienia itp.) przy wykorzystaniu bioimpedancji. Pomiar jest zupełnie bezpieczny i nie zagraża Twojemu zdrowiu. Jednak kobiety w ciąży i osoby z rozrusznikiem serca nie powinny korzystać z tej metody pomiaru.
Dokładność pomiaru waha się w zależności od rodzaju urządzenia, pory dnia w której pomiar jest wykonywany oraz innych czynników takich jak: poziom nawodnienia oraz czy ważymy się na czczo czy po obfitym posiłku. Zdecydowanie polecam sprawdzać skład ciała rano na czczo, wówczas wynik jest najbardziej realny.
U osób w których ciele znajdują się implanty kostne, pomiar również może być niedokładny.

Parametry składu ciała

BMI

BMI – czyli body mass index, to stosunek masy ciała do wzrostu. Możesz go wyliczyć według następującego wzoru: BMI = masa ciała (kg) / wzrost (m)^2.
Interpretacja wyników:
&bull; < 18,5 &ndash; niedowaga
&bull; 18,5&ndash;24,99 &ndash; waga prawidłowa
&bull; ≥ 25,0 &ndash; nadwaga
&bull; 30,0&ndash;34,99 &ndash; otyłość pierwszego stopnia
&bull; 35,0&ndash;39,99 &ndash; otyłość drugiego stopnia
&bull; ≥ 40,0 &ndash; otyłość trzeciego stopnia

BMI to dobry parametr przesiewowy, kt&oacute;ry ma za zadanie wykryć nieprawidłowości. Jeśli Tw&oacute;j wynik jest poniżej lub powyżej normy, warto sprawdzić skład ciała, zwłaszcza poziom tkanki mięśniowej i tłuszczowej. 1 kg masy mięśniowej zajmuje w Twoim organizmie dużo mniej miejsca niż 1 kg tkanki tłuszczowej. Osoby trenujące dyscypliny siłowe, mogą mieć BMI wskazujące na nadwagę, a w rzeczywistości poziom tkanki tłuszczowej u nich jest niski, a wysokie BMI jest wynikiem dobrze rozwiniętej masy mięśniowej.

Procentowa zawartość tkanki tłuszczowej

Procentowa zawartość tkanki tłuszczowej &ndash; body fat [%], jest to procentowa zawartość tłuszczu w Twoim ciele. Szacunkowe normy są r&oacute;żne w zależności od poziomu wytrenowania oraz wieku.
Sportowcy (mężczyźni) norma 5&ndash;15%,
Sportowcy (kobiety): norma: 10&ndash;18%.

U sportowc&oacute;w jednak ciężko m&oacute;wić o &bdquo;normie&rdquo;,. W zależności od dyscypliny, niekt&oacute;rzy zawodnicy osiągają bardzo niski poziom tkanki tłuszczowej (np. dyscypliny sylwetkowe), co ze zdrowiem i normą nie ma zbyt wiele wsp&oacute;lnego.

Dla os&oacute;b nietrenujących wyniki powinny przedstawiać się następująco:

Kobiety: 18&ndash;30%,
Mężczyźni: 10&ndash;25%.

Normy normami, ale najważniejsze jest samopoczucie i stan zdrowia. U os&oacute;b starszych poziom tkanki tłuszczowej jest naturalnie wyższy niż u os&oacute;b młodych. Wynika to przede wszystkim z mniejszej zawartości tkanki mięśniowej. Należy tez tutaj poruszyć ważna kwestię niskiej zawartości tkanki tłuszczowej. Ot&oacute;ż zbyt niskie &bdquo;schodzenie&rdquo; z tłuszczu może prowadzić do obniżonego wydzielania hormon&oacute;w płciowych, co u kobiet objawia się zatrzymaniem miesiączki, a u mężczyzn spadkiem testosteronu i siły. Moja rada jest taka, że podczas każdej redukcji, a zwłaszcza tej &bdquo;ostrej&rdquo; powinieneś/powinnaś sprawdzić poziom hormon&oacute;w z krwi.

Spoczynkowa przemiana materii &ndash; BMR

BMR&ndash; spoczynkowa przemiana materii, ilość energii kt&oacute;rą zużywa Tw&oacute;j organizm wyłączając aktywność fizyczną. BMR jest zależny od wieku, wzrostu. masy ciała, zawartości mięśni w organizmie.

Tłuszcz trzewny

Jest to tkanka tłuszczowa kt&oacute;ra otacza nasze narządy wewnętrzne zlokalizowane w jamie brzusznej. Nadmierne otłuszczenie wątroby i innych narząd&oacute;w upośledza ich pracę. Dodatkowo im więcej tłuszczu w jamie brzusznej tym wyższe ryzyko rozwoju: cukrzycy typu II nadciśnienia, stłuszczeniowej choroby wątroby i zwiększone ryzyko zawału serca. W mojej opinii jest to jeden z najważniejszych parametr&oacute;w nad jakim powinniśmy pracować.

Wiek metaboliczny

Wiek metaboliczny &ndash; to parametr kt&oacute;ry pokazuje nam ile lat ma nasz organizm pod względem metabolicznym. Trudno jest to jednoznacznie wytłumaczyć. Wynik ten jest mocno skorelowany z poziomem tkanki tłuszczowej. Staraj się aby Tw&oacute;j wiek metaboliczny był niższy niż metrykalny.

Procentowa zawartość wody

Procentowa zawartość wody, pokazuje nam poziom nawodnienia naszego organizmu. I tu znowu wynik jest mocno zależny od pozostałych składowych ciała. U os&oacute;b z podwyższonym poziomem tkanki tłuszczowej, nawodnienie jest niskie, a u sportowc&oacute;w i os&oacute;b z mocno rozwinięta masą mięśniową wysokie. Normy do kt&oacute;rych powinniśmy dążyć przedstawiają się następująco:
Kobiety: od 45&ndash;60%,
Mężczyźni: od 50&ndash;65%
Są to uśrednione wartości, kt&oacute;re u os&oacute;b bardzo wysportowanych mogą być wyższe.

Kontrola składu ciała przy pomocy bioimpedancji jest bardzo pomocna w ocenie progresu. Ze względu na możliwy margines błędu urządzenia zachęcam Was r&oacute;wnież do pomiaru obwod&oacute;w ciała i obserwacji własnego ciała. Jeśli korzystamy z wagi z możliwością oznaczania składu ciała to pamiętajmy aby pomiaru dokonywać na tym samym urządzeniu o stałej porze.