JAK DIETĄ LECZYĆ URAZ LUB KONTUZJĘ…

Właściwa dieta wspomagająca regenerację...

sobota, 2 Czerwiec 2018

   Odpowiednio dobrana dieta może sprawić, że stany zapalne towarzyszące urazom i kontuzjom będą miały lżejszy przebieg, a czas regeneracji się skróci. Im lepszy stan stawów oraz kości i mięśni, tym szybszy i sprawniejszy powrót do zdrowia i ułatwiona rehabilitacja...

Wpływ diety na uniknięcie kontuzji… Dieta nie sprawi cudu i pozwoli na uniknięcie kontuzji, jednak właściwy sposób odżywiania oraz odpowiednia suplementacja mają duże znaczenie w czasie leczenia i rehabilitacji. Aby uniknąć kontuzji powinniśmy zawsze pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce, rozciąganiu, a przede wszystkim zachowaniu rozsądku na treningu – jednak w wielu sytuacjach i tak nie jesteśmy w stanie jej zapobiec. Świadomość znaczenia odpowiedniej diety – tego jak bardzo wspomaga nasz organizm na wielu płaszczyznach i przyczynia się do szybszego powrotu do sportu po kontuzjach, powinna być dla nas motywacją do stosowania jej na co dzień.


Znaczenie sposobu odżywiania dla kondycji naszych stawów i kości… Odpowiednia dieta pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu kości i stawów, ich wzmacnianiu, zwiększaniu odporności na przeciążenia, przyspieszaniu regeneracji potreningowej oraz utrzymaniu jakości mazi stawowej. Sprawi również, że jeśli już dojdzie do kontuzji, to będzie ona lżejsza i skróci się tym samym okres, jakiego będziemy potrzebować na regenerację i powrót do zdrowia oraz aktywnego uprawiania sportu. Niewątpliwie im lepszy jest stan naszych mięśni i kości, tym łatwiej przebiega rehabilitacja, a to jest wynikiem dobrego odżywiania i ma bezpośredni wpływ na proces leczenia kontuzji. Dieta może poniekąd zapobiec powstawaniu stanów zapalnych w stawach.


Najważniejsze elementy diety…Witamina C – która nie tylko jest silnym antyoksydantem, ale przede wszystkim jest niezbędna w procesie syntezy kolagenu, czyli głównego białka tkanki łącznej. Białko to charakteryzuje się wysoką odpornością na rozciągnie i jest głównym składnikiem ścięgien. Ponadto kolagen występuje w chrząstkach stawowych, w tkance łącznej kości, w skórze, w tkance podskórnej, w tkance tworzącej blizny, a także w błonach śluzowych i ścianach żył oraz tętnic.
Wapń – który stanowi 1,5% masy naszego ciała, z czego 99% znajduje się w kościach. Forma w jakiej występuje wapń w naszych kościach tworzy mineralne rusztowanie tkanki łącznej, które jest odpowiedzialne za mechaniczną wytrzymałość naszych kości.
Magnez – pełni w naszym organizmie wiele ról, ale przede wszystkim pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu. Odpowiada m.in za prawidłową kurczliwość mięśni, wpływa na mineralizację kości oraz jest niezbędny do syntezy białek. Niedobory tego pierwiastka prowadzą do stanów zapalnych stawów oraz do odwapnienia kości.
Witamin D – reguluje gospodarkę wapniową i fosforanową oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, które działają przeciwzapalnie, a także wpływają na lepszą ruchomość i elastyczność stawów.


Czynniki negatywnie wpływające na stawy…Główna przyczyna to masa ciała. Jeśli jest zbyt wysoka, stanowi dodatkowe obciążenie dla stawów, więc z punku widzenia odżywiania ważne jest nie tylko pokrycie zapotrzebowania na składniki pokarmowe, ale także normalizacja wagi ciała. Udowodniono, że masa tkanki tłuszczowej intensyfikuje obciążenia wywierane na stawy zwłaszcza w trakcie wysiłku fizycznego, co zwiększa ryzyko występowania stanów zapalnych. Tkanka tłuszczowa jest postrzegana obecnie jako narząd wydzielania wewnętrznego. Przez komórki tłuszczowe uwalniane są czynniki zapalne oraz te, które biorą udział w uszkodzeniach chrząstki.