INSULINA – DOBRA CZY ZŁA?

Znaczenie insuliny w radzeniu sobie z wagą...

poniedziałek, 6 Sierpień 2018

Synchronizacja insuliny… Zamiast nazywać insulinę dobrym, lub złym hormonem, lepiej się postarać i po prostu używać ją dla naszej korzyści. Oznacza to, że spożycie węglowodanów powinno być kontrolowane i zsynchronizowane z czasem aktywności fizycznej. W skrócie, powinieneś jeść zgodnie z tym, co przed chwilą zrobiłeś i co za chwilę zrobisz. Insulina jest bardzo anabolicznym hormonem, który może poprawić regenerację po ćwiczeniach i pomóc w budowaniu mięśni, ale jeśli twoim celem jest utrata tłuszczu, może ona również zakłócać twoje wysiłki, więc manipulowanie insuliną dla osiągnięcia lepszych wyników ma w takim przypadku sens. By to zrobić, spróbuj zastosować następujące wskazówki:

  • Na śniadanie, jedz węglowodany wolno trawione, jak owsiankę, albo skup się na jedzeniu zawierającym dużo białka, jak np. jajka. Z pewnością nie powinieneś jeść płatków pełnych cukrów, oraz pić soków, ponieważ powodują one szybki wzrost poziomu cukru we krwi.
  • Jeśli prowadzisz raczej siedzący tryb życia, zachowuj stabilny poziom glukozy we krwi jedząc wolno trawione węglowodany. To nastawi ciało na utratę tłuszczu.
  • Dla szybkiej, łatwej utraty tłuszczu zamień węglowodany na białka. Nawet jeśli tak naprawdę nie zmienisz ilości spożywanego jedzenia, zachowanie insuliny na niskim poziomie będzie wspomagać utlenianie tłuszczu.
  • Przed ćwiczeniem rozważ spożycie węglowodanów szybko trawionych, by podnieść poziom cukru we krwi. Dzięki temu mięśnie będą miały zapewnione paliwo do pracy. Napoje sportowe 15 do 30 minut przed ćwiczeniami to dobry pomysł, ale banan lub coś w tym rodzaju również wystarczy.
  • Natychmiast po ćwiczeniu zjedz szybko trawione węglowodany i białka. Węglowodany i białka, w połączeniu ze zwiększoną wrażliwością na insulinę, sprawią, że praktycznie wszystkie spożyte w tym czasie składniki odżywcze zostaną przetransportowane do mięśni, dzięki czemu proces regeneracji zostanie usprawniony.

Podsumowanie; Spraw, by insulina stała się twoim przyjacielem, synchronizując jej uwalnianie z czasem aktywności fizycznej, który maksymalizuje wrażliwość na insulinę. Nieustannie podniesiony poziom cukru we krwi, jak u ludzi na diecie składającej się z przetworzonych cukrów i oczyszczonych ziaren, w połączeniu z brakiem aktywności fizycznej, prowadzi do podniesionego poziomu insuliny przez dłuższy czas, magazynowania tłuszczu i braku zdolności do utylizacji tłuszczu na cele energii.