DRASTYCZNA REDUKCJA KALORII…

NIE JESZ WYSTARCZAJĄCEJ ILOŚCI KALORII, BY ZRZUCIĆ WAGĘ...

piątek, 7 Grudzień 2018

Faktyczne problemy z utratą wagi, nie biorą się tylko z racji dokonywania złych wyborów żywieniowych. Powodem, dla którego utrata masy ciała stanęła w miejscu może być to, że nie jesz wystarczającej ilości kalorii, by schudnąć...

Co się dzieje, gdy nie jesz wystarczająco dużo kalorii? Większość osób rozpoczynających odchudzanie, ogranicza ilość przyjmowanych kalorii i dodaje dużą dawkę ćwiczeń do swojej codziennej rutyny. To dobrze, lecz zazwyczaj redukcja kalorii jest zbyt drastyczna. Dodaj do tego wydatek energetyczny z treningu i nagle okazuje się, że masz ekstremalny deficyt kalorii, który działa przeciwko tobie.
Zbyt mała ilość przyjmowanych kalorii może spowodować zmiany metaboliczne. Twoje ciało jest inteligentną maszyną i wyczuje znaczny spadek przyjmowanej energii w postaci kalorii. Duży deficyt kalorii może działać przez kilka dni lub nawet tygodni, lecz w końcu twoje ciało obudzi się i zacznie na swój sposób oszczędzać energię. To zwyczajny mechanizm przetrwania. Potrzebujemy energii, by przetrwać…

Jak reaguje ciało na długotrwałe ograniczenie energii?

  • Spowalnia wydzielanie hormonów tarczycy – Tarczyca jest odpowiedzialna za metabolizm tłuszczu, węglowodanów, białek i innych składników odżywczych. Twoje ciało ma zdolność do spowolnienia produkcji hormonów tarczycy w celu zachowania równowagi energetycznej.
  • Zmniejsza masę mięśniową – Mięśnie są jedną z najbardziej aktywnych metabolicznie tkanek w ludzkim organizmie, co oznacza, że potrzebujesz dużo kalorii, by je utrzymać. W przypadku długotrwałego ograniczenia przyjmowanych kalorii, tkanka mięśniowa jest pierwsza w kolejce do pozbycia się. Twój organizm potrzebuje tłuszczu, chce tłuszczu i będzie zdobywać go na koszt mięśni. Rozbija tkankę mięśniową i wykorzystuje ją na energię.
  • Obniża poziom testosteronu – Ważny hormon zarówno dla mężczyzn jak i kobiet, testosteron, jeden z wielu, które zostają ograniczone z powodu zmniejszonej ilości przyjmowanych kalorii. Testosteron ma działanie anaboliczne wobec tkanki mięśniowej. Bez niego, zdecydowanie trudniej utrzymać mięśnie, nie mówiąc już o ich budowaniu.
  • Obniża poziom leptyny – Leptyna jest jednym z hormonów regulujących poziom energii. Co ważniejsze, jest ona hormonem głodu, który mówi ci czy powinieneś jeść, czy nie. Wysokie stężenie leptyny sygnalizuje ciału, że jest w porządku i możesz zakończyć jedzenie, podczas gdy niskie daje sygnał by jeść, ponieważ ciału brakuje energii. Z tego powodu stężenie leptyny zmniejsza się permanentnie, gdy ciało uruchomi procesy związane z długotrwałym ograniczeniem spożycia kalorii.
  • Obniża poziom energii – Istnieje wiele działań fizycznych, które podejmuje twoje ciało, gdy czuje się zagrożone zbyt małą ilością przyjmowanych kalorii, lecz to nie wszystko – organizm podejmuje nawet działania wpływające na twoją psychikę. Ograniczenie produkcji neuroprzekaźników prowadzi do braku motywacji. To sygnał od ciała by zwolnić, oszczędzać energię.

Ile kalorii powinienem spożywać? Twoim celem jest spożywanie największej możliwej ilości kalorii, przy której wciąż będziesz chudnąć. Zawsze zaczynaj z wysokim poziomem przyjmowanych kalorii, a następnie go obniżaj. To o wiele łatwiejsze niż zwiększanie ilości przyjmowanych kalorii, gdy twój organizm podejmie już odpowiednie kroki i utrata wagi zatrzyma się, a ty stracisz motywację. Ile kalorii powinieneś spożywać? Nie ma konkretnej odpowiedzi na to pytanie, przynajmniej nie w formie określonej liczby. Każdy ma inny metabolizm. Kalkulatory dietetyczne to dobry punkt wyjścia, lecz nie zawsze są w stanie wziąć pod uwagę wszystkie indywidualne zmienne.
Określenie dokładnego zapotrzebowania kalorycznego możliwe jest za pomocą dwóch sposobów: eksperymentalnie lub dzięki urządzeniu określającemu dokładne pomiary ciała i jego wydajność.
Główny problem większości ludzi to chęć pozbycia się kilogramów natychmiast. Odchudzanie jest dla cierpliwych. Proces ten wymaga poświęcenia czasu i konsekwencji, by dał efekty. Utrata 1kg wagi tygodniowo jest tym, do czego powinniśmy dążyć. W tym tempie masz pewność, że większość utraconej wagi pochodzi z tłuszczu, a nie z mięśni. Dzięki takiej taktyce masz szansę na budowanie mięśni podczas utraty tłuszczu. By dowiedzieć się jaka część utraty wagi pochodzi z tłuszczu, a jaka z mięśni, zaopatrz się w nawet najprostsze urządzenie do pomiaru tkanki tłuszczowej. Jeśli utrzymasz mięśnie lub nawet zbudujesz ich nieco więcej, będzie ci znacznie łatwiej utracić zbędne kilogramy.

Uwagi;
Jeśli postęp w utracie tkanki tłuszczowej się zatrzymał, ale pomimo to myślisz, że jesz prawidłowo i ćwiczysz intensywnie, najprawdopodobniej to właśnie zbyt duży deficyt kaloryczny stanowi punkt zapalny. Jedz tak dużo jak możesz, zachowując umiarkowany deficyt kaloryczny, a znów zaczniesz spalać tłuszcz.