DIETA A STAN ZAPALNY

środa, 25 Październik 2017

 Stan zapalny to naturalna odpowiedź organizmu na patogeny takie jak wirusy, bakterie, pasożyty i wszystkie ciała obce w tym również uszkodzone własne tkanki. Jednak gdy stan zapalny wchodzi w fazę przewlekłą i utrzymuje się przez długi czas ma niekorzystne działanie na cały organizm. Obniża zdolności wysiłkowe, powoduje wzrosty kortyzolu.

Stan zapalny mogą dodatkowo nasilać używki (zwłaszcza palenie tytoniu) oraz spożywanie przetworzonej żywności.

Jeśli trenujesz i dbasz o zdrowie, to zwróć szczególną uwagę na produkty spożywcze, które wykazuje naturalne działanie przeciwzapalne.

 1. Zioła i przyprawy
Niektóre zioła i przyprawy wykazują szczególnie korzystne działanie hamujące rozwój stanu zapalnego. Znane były naszym przodkom już od dawna więc nie zapominajmy o nich. Do przypraw o właściwościach przeciwzapalnych nalezą: imbir, kurkuma, cynamon, bazylia, rozmaryn, czosnek.
Podczas przygotowywania codziennych potraw spróbuj trochę poeksperymentować z przyprawami, zwłaszcza jeśli dotychczas „szedłeś na łatwiznę”, wybierając gotowe mieszanki.

2. Ryby morskie o wysokiej zawartości kwasów Omega 3

Kwasy Omega 3 posiadają udowodnione działanie przeciwzapalne. Dodatkowo działają antymiażdżycowo. Zadbaj aby zjadać tłuste ryby morskie 1-2 razy w tygodniu. W związku z tym, że kwasy tłuszczowe Omega 3 mogą się utleniać pod wpływem wysokiej temperatury, unikaj długiego smażenia i grillowania ryb. Lepszą opcja będzie kawałek łososia przygotowanego na parze. Jeśli nie przepadasz za rybami to rozważ opcje wprowadzenia suplementacji kwasami Omega 3.

3. Zielona herbata
Nie tylko to co zjadasz, ale również to co wypijasz ma znaczenie. Zrezygnuj ze słodkich napojów gazowanych i słodzonych soków owocowych. Staraj się aby w ciągu dnia w puli wypijanych przez Ciebie płynów znalazła się głównie woda mineralna i zielona herbata. Zielona herbata zawiera polifenole – związki o działaniu antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym. Jeśli dotychczas słodziłeś herbatę czy kawę to postaraj się stopniowo eliminować cukier z napojów. Poza niepotrzebnymi kaloriami wpływa on niekorzystnie nasilając istniejące procesy zapalne w Twoim organizmie.

4. Świeże warzywa i owoce
Świeże warzywa i owoce posiadają całą masę związków o działaniu przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym. Każdy kolor warzywa czy owocu kryje inną substancję i posiada nieco inne właściwości. Czerwone i pomarańczowe warzywa to głównie karotenoidy, działające antyoksydacyjnie, przeciwzapalnie i anty-nowotworowo. Białe warzywa takie jak cebula i czosnek to naturalne antybiotyki. Dzięki zawartej w nich allicynie, wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Zamiast słodkich przekąsek sięgaj częściej po porcję warzyw czy owoców. Możesz z nich tworzyć pyszne sałatki owocowe czy koktajle.

5. Gorzka czekolada
Czekolada często uważana jest za niezdrowy produkt, który należy znacznie ograniczać lub eliminować. Tymczasem, gorzka czekolada, która zawiera minimum 70% kakao to produkt niezwykle wartościowy. Kilka kostek gorzkiej czekolady to porcja flawonoidów, które będą wspierać Twój organizm w walce z wolnymi rodnikami i stanem zapalnym.

6. Czerwone wino
Czerwone wino wypijane w umiarkowanych ilościach może poprawić stan naszego zdrowia. W skórce winogron znajduje się związek zwany- resweratrolem, który wykazuje działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne. Ponadto resweratrol wykazuje szczególnie korzystne działanie na ściany naczyń krwionośnych i wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego. Pamiętaj jednak, że to dawka ma znaczenie i nadużywanie nawet najszlachetniejszego wina będzie miało efekt odwrotny do zamierzonego. Dwie lampki czerwonego wytrawnego wina w tygodniu to opcja wystarczająca aby podziałać leczniczo na organizm.