CZY WIESZ CO JESZ?

Twoja dieta nie ma znaczenia, jeśli nie rozważysz tych 5 rzeczy...

poniedziałek, 2 Lipiec 2018

Wierzę w budowanie mostów i znalezienie porozumienia, a nie w tworzenie barier między grupami. W kwestii wskazówek i porad żywieniowych ludzie czytają i słyszą informacje z wielu źródeł.

Nie twierdzę, że znam najlepszą dietę dla swojego genotypu, jak to ma obecnie miejsce w świecie nauki. Wiem, że od lat stosuję dietę opartą na roślinach, moje zdrowie i energia są w optymalnym stanie i wykorzystuję niewielką ilość zwierząt, by dostarczyć sobie kalorii. Trudno jednak milczeć, gdy pojawiają się coraz to nowe diety sygnowane przez ekspertów i media, ale bez jakiejkolwiek wzmianki o zastrzeżeniach co do stosowania tych planów. Oto lista często pomijanych elementów, które powinna zawierać dobra dieta.

1. Środowisko
Diety zawierające produkty pochodzenia zwierzęcego powinny zawierać ostrzeżenie, że taki plan zwiększa emisję gazów cieplarnianych, wylesienia, zniszczenie mórz i wzrost ilości toksyn i zanieczyszczeń w środowisku. . W Polsce średnio zjada się 65-73 kg mięsa i jego przetworów w ciągu roku. Jest to niemalże 2 razy mniejsza ilość niż konsumuje przeciętny Amerykanin, ale problem emisji zanieczyszczeń dotyczy całego świata.

2. Warunki hodowli zwierząt
Nikt nie lubi oglądać filmów z produkcji jaj, mięsa i nabiału z masowych koncernów. Faktem jest, że większość jaj czy kurczaków pochodzi właśnie z takich hodowli. Mała przestrzeń, chemiczna pasza, antybiotyki to nieodłączne elementy takiej produkcji. Dieta obejmująca produkty pochodzenia zwierzęcego powinna być jak najczystsza i zawierać ekologiczne produkty.

3. Diety niskowęglowodanowe
Chyba żaden sektor tak prężnie nie promował diet z niską zawartością węglowodanów. Ograniczanie węgli, przy jednoczesnym zwiększeniu ilości białka i tłuszczu to od jakiegoś czasu najpowszechniejszy trend. Mimo że powoduje to utratę masy ciała, często nie wspomina się o efektach ubocznych. Wielu ekspertów zapomina dodać, że długotrwałe stosowanie takiej diety odbija się na zdrowiu i nie jest wskazane dla wszystkich.

4. Produkty pełnoziarniste
Wiem, że to sprzeczne z powszechnie panującą modą na dietę bezglutenową, którą niektórzy zalecają dla wszystkich. Jeśli nie jesteście nadwrażliwi na gluten, nie macie nietolerancji lub celiakii i chcecie uniknąć cukrzycy, chorób serca i przyrostu masy ciała, to istnieje sprawdzona metoda. Produkty pełnoziarniste skutecznie chronią przed tymi schorzeniami. Osoby z celiakią i nadwrażliwością na gluten stanowią około 10% populacji. Ta grupa musi unikać glutenu, ale zalecenia dla pozostałej części ludzi to codzienne uwzględnienie porcji produktów pełnoziarnistych.

5. Przetworzone mięso
Dla wielu osób mięso to podstawa. Niektórzy traktują kawałek chudej wołowiny na równi  ze smażoną kiełbasę, nie wspominając o parówkach. Wiele badań pokazuje, że spożywanie przetworzonego mięsa (głównie czerwone) zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory i choroby serca. Dlatego boczek, parówki, kiełbaski i inne przetwory powinny zniknąć na codzień z naszych talerzy.

Decydując się na dietę, musicie rozważyć aspekty zdrowotne, kulturowe i łatwość dostępu produktu. Dobrze dopasowany plan powinien uwzględniać:

  • Stan zdrowia
  • Makro- i mikroskładniki dopasowane indywidualnie
  • Względy ekologiczne

Bądźmy mądrzy i uwzględniajmy zdrowie swoje, Ziemi i naszych przyszłych pokoleń.