CZY TWOJA DIETA MOŻE BYĆ ZBYT CZYSTA?

Zbędna eliminacja produktów...

poniedziałek, 28 Maj 2018

Rezygnowanie z całych grup pokarmowych z diety jest obecnie w modzie, ale musisz wiedzieć, że może to wyrządzić więcej szkody niż pożytku...

Diety eliminacyjne odgrywają istotną rolę w przypadku osób cierpiących na alergie pokarmowe. Mogą również pomóc w krótkich okresach oczyszczania organizmu, ale rezygnowanie z całych grup pokarmowych piramidy żywieniowej; jak pszenica (gluten), nabiał, cukier, kukurydza czy soja w dążeniu do lepszego zdrowia i szczuplejszego ciała może dać efekty odwrotne do zamierzonego…
Eliminowanie grup produktów z diety stało się popularną taktyką, ponieważ jest proste i łatwo je sobie wyobrazić. Dodatkowo to jasna i atrakcyjna reguła. Ludzie nie zawsze są w stanie wyobrazić sobie zmiany, a zrezygnowanie z np. nabiału jest łatwe. Odstawiają mleko, lody, jogurty, sery, śmietankę do kawy, itp.

 

Zbędna eliminacja…
Wprowadzone restrykcje skutkują szczuplejszą sylwetkę. Wymuszając redukcję kalorii powoduje się utratę wagi. Podejmując drastyczne zmiany w żywieniu przeważnie widać szybkie rezultaty. Zastrzeżenie: taki sposób odżywiania nie jest konieczny, chyba że masz prawdziwą nietolerancję.
Dla przykładu, na celiakię w Polsce choruje przynajmniej 1% populacji, a nadwrażliwość na gluten może dotykać 6% populacji. Wtedy koniecznie trzeba wyeliminować gluten. Choć nawet on ma swoje zalety. Badania pokazały, że gluten działa podobnie do inhibitorów konwertazy angiotensyny (ACEI; grupy leków stosowanych w leczeniu nadciśnienia, chorób krążenia, cukrzycy i zespołu metabolicznego), zawiera glutaminę (ważny aminokwas), a sama pszenica dostarcza prebiotycznych fruktanów, które poprawiają zdrowie układu pokarmowego.
Lepiej dokładnie rozważyć wprowadzenie zmian.

1. Twoje ciało może potrzebować wyeliminowanych produktów…
Ziemniaki i ziarna bogate w skrobię wpływają na produkcję uspokajających związków chemicznych w mózgu, takich jak serotonina, która koi nerwy i relaksuje. Obcięcie węglowodanów może zwiększyć ryzyko insulinooporności. Zdarzały się przypadki oporności na insulinę po zrezygnowaniu ze skrobi.

2. Możesz stracić elastyczność metabolizmu…
Nigdy nie miałeś nietolerancji laktozy? Możesz ja rozwinąć. Wytwarzanie laktazy jest adaptacją, która pozwala człowiekowi spożywać produkty mleczne po zakończeniu karmienia piersią. Jeśli zrezygnujesz z nabiału przez dłuższy czas to możliwe, że Twoje ciało zaprzestanie wydzielania laktazy. Zróżnicowana dieta sprawia, że masz elastyczny metabolizm.

3. Możesz omijać ważne składniki odżywcze…
Wyeliminuj nabiał – najlepsze źródło wapnia, a będziesz zmuszony spożywać duże ilości warzyw liściastych, orzechów i fortyfikowanego mleka roślinnego lub ryzykujesz niedoborem wapnia. Zrezygnuj z mięsa, a stracisz źródło białka, witaminy B6, żelaza i cynku. Trudno znaleźć ich łatwo przyswajane formy w królestwie roślin, by zrekompensować ich niedobory.

4. Możesz wypaść z toru…
Działaniem niepożądanym diet eliminacyjnych mogą być cykle obżarstwa i rygoru. Dobrym przykładem jest cukier. Jeśli przesadzasz z restrykcjami i przez dłuższy czas nie jesz nic słodkiego czujesz, że coś Ci zabrano. Podczas konfrontacji z zakazanym np. ciasteczkiem zjadasz całe opakowanie zamiast jednego.

5. Możesz odstawić produkty, które są dla Ciebie dobre…
Ograniczanie żywności GMO (np. kukurydzy, soi) jest dobrą rzeczą. Ale jeśli naprawdę lubisz kukurydzę lub soję i czujesz się po nich świetnie mogą stać się małym elementem Twojej diety. Oczywiście jeśli to możliwe, wybieraj produkty ekologiczne.