CZY TWOJA DIETA MOŻE BYĆ ZA CZYSTA?

Diety eliminacyjne nie dla każdego...

czwartek, 12 Marzec 2015

Eliminacja poszczególnych grup żywności jest z pewnością "trendy" i na czasie, ale niestety w niektórych przypadkach może bardziej zaszkodzić niż pomóc...

Eliminacja szkodliwa czy pomocna?Diety eliminacyjne odgrywają istotną rolę w odżywianiu osób ze skłonnościami do alergii pokarmowych. Mogą również pomóc oczyścić organizm krótkoterminowo. Ale wykluczenie z diety całych kategorii żywności jak gluten, nabiał, cukier, kukurydza czy soja – w imię lepszego zdrowia czy szczuplejszego ciała, może faktycznie być bardziej szkodliwe, niż pomocne.
Eliminowanie grup żywności stało się popularną taktyką dietetyczną, ponieważ brzmi prosto i łatwo ją zwizualizować. Plus jest to reguła jednoznaczna, co oznacza atrakcyjna. Ludzie nie zawsze potrafią podążać za zawiłymi zaleceniami dietetycznymi, ale eliminowanie całych grup żywności, takich na przykład jak nabiał jest łatwe do realizacji. Koniec z mlekiem, masłem, serem, śmietanką do kawy i lodami – to takie proste!!!
Działa również szybko zewnętrznie – chudniesz… Eliminacja automatycznie wymusza redukcję kalorii, a to powoduje utratę wagi. Zawsze kiedy decydujemy się na drastyczne zmiany w jedzeniu, widzimy szybkie rezultaty. Zastrzeżenie: Taki sposób odżywiania się nie powinien być stosowany długoterminowo – chyba, że naprawdę cierpimy na nietolerancję pokarmową ( szacunek osób z nietolerancją na gluten to zaledwie 10 %, chorych na celiakię 1% !!!). Dodatkowo osoby dotknięte tym problemem są pod stałą kontrolą lekarską, więc nie dajmy się zwieść aktualnej modzie…
Zwróćmy uwagę, że nawet gluten ma swoje zalety… Wiele leków na ciśnienie krwi zawiera glutaminę, ważny aminokwas, a sama pszenica posiada prebiotyczne fruktany, które mogą poprawić zdrowie przewodu pokarmowego. Tym samym, należy rozważyć plusy i minusy eliminacji całych grup żywieniowych.

Poniżej tematy do przemyślenia:

1. Twoje ciało może źle funkcjonować… Pieczone ziemniaki i zboża pomagają uzyskać spokój wewnętrzny. Zadowolenie wynika z dostarczenia substancji chemicznych do mózgu, takich jak serotonina, które zrównoważą stres. Dodatkowo drastyczne obcięcie węglowodanów może narazić Cię na ryzyko oporności na insulinę.



2. Możesz stracić swoją metaboliczną elastyczność… Nigdy nie miałeś nietolerancji na laktozę? Możesz rozwinąć taką. Wytwarzanie laktazy jest adaptacją, która pozwala nam spożywać produkty mleczne po skończeniu okresu, gdy jako dzieci jesteśmy karmieni piersią (jeśli oczywiście jesteśmy), a jeśli wyeliminujesz nabiał przez dłuższy okres czasu, to możliwe, że twoje ciało przestanie produkować laktazę lub produkcja będzie minimalna. Pamiętaj, że zróżnicowana dieta sprawi, że ​​metabolizm będzie bardziej elastyczny.

3. Nie możesz przegapić ważnych składników odżywczych diety… Wytnij z diety nabiał – bogate źródło wapnia i będziesz musiał zwiększyć spożycie produktów bogatych w wapń (zielone warzywa, orzechy i inne mleka otrzymywane z orzechów etc.) lub grozi ci niedobór. Wyeliminowanie mięsa i białka grozi niedoborem witaminy B6, żelaza i cynku. Ponieważ te ostatnie mogą być trudniejsze do znalezienia w królestwie roślin, potrzebujesz wystarczająco dobrych źródeł, by zrekompensować braki.

4. Istnieje ryzyko wypadnięcia z toru… Luz trendu eliminacji jest niepohamowany i należy go ograniczać, by nie wpaść w błędne koło. Cukier jest dobrym przykładem. Jeśli jesteś zbyt restrykcyjny i nie jesz "słodyczy" przez dłuższy okres czasu, możesz odczuwać rodzaj deprywacji, a następnie, gdy widzisz coś zakazanego, powiedzmy ciasteczka, to rzucasz się na całą paczkę, a nie tylko na jedeno.

5. Możesz odrzucać żywność, która jest dla Ciebie naprawdę OK… Ograniczenie kukurydzy i soi GMO jest dobre. Ale jeśli naprawdę lubisz soję i kukurydzę i czujesz się po nich świetnie, to włączenie niewielkiej ilości do diety może być wskazane. Jeśli to możliwe, oczywiście, staraj się wybrierać ekologiczne produkty.