CZAS NA WARZYWKA…

Dietetyk radzi- Surowe kontra ugotowane?

wtorek, 15 Maj 2018

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się w jaki sposób przygotować warzywa, by maksymalnie skorzystać z substancji odżywczych w nich zawartych? Nie istnieje prosta odpowiedź na to pytanie, ponieważ niektóre mają najwięcej wartości odżywczych, gdy są ugotowane, a inne nie potrzebują podgrzewania, by uzyskać z nich to, co najlepsze...

Dietetyk FitNOW radzi jak uzyskać największe korzyści z jedzenia warzyw…

CEBULA…
Dietetyk FitNOW:  Po prostu pokrój ją w plasterki i zjedz na surowo. Dostarczasz do organizmu mniej alicyny, składnika pomagającego zwalczać głód, gdy poddajesz cebulę obróbce termicznej. Z drugiej strony cebula zawiera flawonoid znany jako kwercetyna. Ma ona właściwości przeciwzapalne. Ogólna ilość flawonoidów wzrasta podczas gotowania. Żółta i czerwona cebula zawiera więcej flawonoidów niż biała. Podsmażaj lub piecz cebulę przez pięć minut. Jeśli będziesz to robić dłużej, cebula zacznie tracić składniki odżywcze.

BROKUŁ…
Dietetyk FitNOW:  Jedz go na surowo. Podgrzewanie dezaktywuje mirozynazę, enzym, który pomaga oczyszczać wątrobę z kancerogenów. Brokuł i inne warzywa krzyżowe, jak kapusta, kalafior, jarmuż i brukselka to dobre przykłady warzyw, które powinny być jedzone ugotowane i surowe. Surowy brokuł zawiera enzym zwany mirozynazą, który rozpada się na sulforafan, związek chemiczny, który zapobiega nowotworom i wrzodom żołądka. Obróbka termiczna uszkadza mirozynazę. Z drugiej strony gotowanie powoduje wytworzenie związków indolowych w warzywach krzyżowych. To składnik pochodzenia roślinnego, który zwalcza komórki przedrakowe zanim staną się złośliwe.


BURAKI… 
Dietetyk FitNOW:  Jedz je na surowo. Buraki tracą ponad 30 procent kwasu foliowego podczas gotowania. Jedzenie ich na surowo pozwoli zgromadzić ten związek chemiczny potrzebny w naszym mózgu.


GRZYBY… 
Dietetyk FitNOW:  Jedz je po obróbce termicznej. Niezależnie od tego czy je podgrzejesz, podsmażysz, ugotujesz, upieczesz czy zgrillujesz, wydobędzie się z nich więcej potasu budującego mięśnie.