ALKOHOL A TWOJA FORMA

piątek, 6 Lipiec 2018

Idzie weekend, a Ty znowu masz w planach zabalować? 2 piwka, parę kieliszków wina – brzmi niewinnie prawda? A czy zdajesz sobie sprawę, że nawet najlepszy trening i dietę może „rozwalić” alkohol który spożyjesz w weekendową noc?

Nadmierne spożycie alkoholu zakłócać może rytm snu, hamować wzrost mięśni, pogarszać regenerację powysiłkową i dodawać niepotrzebnych kalorii do Twojej diety!
Jeśli masz przed sobą cel w postaci rozbudowy masy mięśniowej lub zgubienia tkanki tłuszczowej to zastanów się zanim sięgniesz po kolejną porcję whisky z colą…

Wpływ alkoholu na Twoją formę i skład ciała zależy od wielu czynników takich jak dawka, rodzaj alkoholu oraz częstotliwość jego spożywania.
Wytrawne wino czerwone, które uchodzi za wyjątkowo zdrowe (ze względu na wysoką zawartość polifenoli) pite w dużych ilościach wpłynie niekorzystnie, na zdrowie i skład ciała.

W jaki sposób alkohol wpływa na Twoją szeroko – pojętą formę sportową?

Etanol obciąża wątrobę

Etanol stanowi dla naszego organizmu truciznę, która przyjęta przez Ciebie w nadmiarze prowadzi do zatrucia. Za mechanizmy detoksykacji organizmu z nadmiaru alkoholu odpowiada wątroba. Nie zapominaj, ze wątroba ma dużo więcej „na głowie” niż odtruwanie Ciebie z nadmiaru alkoholu. Pomysł jak bardzo potrzebna jest Ci sprawna wątroba która przede wszystkim:
– produkuje i gromadzi (w postaci glikogenu) główny składnik energetyczny jakim jest glukoza,
– odpowiada za prawidłową gospodarkę tłuszczową,
– w wątrobie wytwarzane jest 85% wszystkich białek znajdujących się w osoczu krwi,
– produkuje żółć niezbędną do trawienia tłuszczu,
– oczyszcza organizm z uszkodzonych tkanek i komórek, wspomagając regenerację organizmu.

Odwodnienie organizmu
Dodatkowo spożycie nadmiernej ilości alkoholu, doprowadzi Cię do odwodnienia i zaburzeń wodno–elektrolitowych. Czy często słyszysz od trenera lub dietetyka jak ważne jest abyś był odpowiednio nawodniony? Optymalne nawodnienie i dostarczenie wszystkich niezbędnych elektrolitów to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów wpływających na Twoją formę sportową. Pamiętaj, ze powrót do optymalnego poziomu nawodnienia po solidnej imprezie, może zająć Ci nawet kilka dni.

Alkohol, a gospodarka hormonalna

Wypijanie sporych ilości alkoholu wpływa bezpośrednio na gospodarkę hormonalną Twojego organizmu. Prowadzi do spadków poziomu testosteronu i bardzo spowalnia procesy regeneracyjne. Niekorzystny wpływ na gospodarkę hormonalną może odbić się pogorszeniem kompozycji sylwetki, wzrostem poziomu tkanki tłuszczowej, spadkiem masy mięśniowej i nawodnienia organizmu.

Jedno małe piwo czy lamka wytrawnego wina wypita do obiadu nie odbije się negatywnie na Twoim zdrowiu i wyglądzie sylwetki. Jednak butelka wina, kilka kieliszków wódki lub parę drinków z whisky to co innego. Jeśli pomimo stosowania zbilansowanej diety i godzin spędzonych na siłowni będziesz często powtarzał imprezowe wypady to z pewnością prędzej czy później zaobserwujesz u siebie spadek formy lub nawet jej regres.