7 POWODÓW, BY POKOCHAĆ JARMUŻ…

Niby kapusta - niby sałata...

piątek, 22 Styczeń 2016

Bardzo często chodzę po sklepach i bazarach. Nie tylko po to, by zrobić zakupy. Dużą cześć z tych wypadów poświęcam na szukanie i odkrywanie nowych produktów dostępnych w sklepach. Niedawno zaskoczeniem dla mnie było, jak łatwo kupić takie owoce jak marakuja, kaki czy figi.

Ostatnio nawet jarmuż jest dostępny właściwie dla każdego, nie tylko na rynkach czy w dobrze zaopatrzonych sklepach. To zielona niby kapusta, niby sałata, ale dużo cenniejsza niż jej popularne kuzynki. Dlaczego warto pokochać jarmuż?

Witamina KJarmuż jak wszystkie zielone warzywa zawiera sporo witaminy K. Jest ona niezbędna do wielu przemian w organiźmie. Najczęściej łączona jest ze wspomaganiem układu krwionośnego. Reguluje wytwarzanie protrombiny i zapewnia prawidłowe krzepnięcie krwi. Witamina K bierze udział w regulacji gospodarki wapniowej. To bardzo ważne, bo bez silnego szkieletu w przyszłości mogą grozić Wam kontuzje. Jedna porcja tej zieleniny dostarcza około dziennej dawki witaminy K.
Witamina APewnie wiesz, że pomaga ona zachować zdrowie oczu i skóry. Wiele kremów ochronnych zawiera dawkę retinolu, czyli głównej postaci tej witaminy. Zapobiegają one przesuszaniu się skóry i tworzą barierę oddzielającą nas od mroźnego powietrza. Jeśli dostarczysz odpowiednią dawkę witaminy A z pokarmu i zadziałasz od zewnątrz możesz mieć, pewność, że nadchodząca zima nie zniszczy Twojej cery. Jarmuż w 100 g dostarcza prawie 90% dziennej dawki tej witaminy.
Witamina CTak, jarmuż to również świetne źródło witaminy C. Przygotuj sałatkę i dostarcz 99% dziennej dawki witaminy C ze 100g zieleniny. Nie tylko cytrusy czy czerwone warzywa ją zawierają.
AntyoksydantyPrzeciwutleniacze to ogromna moc w dzisiejszych czasach. Mówi się, że jest ich coraz mniej w owocach i warzywach, dlatego warto zadbać o odpowiednio dużą dawkę. Antyoksydanty unieszkodliwiają wolne rodniki atakujące nasze tkanki. Ten proces dotyka nie tylko ludzi starszych, prowadzących niezdrowy tryb życia. Wbrew pozorom, stres oksydacyjny dotyka najmocniej sportowców. Jarmuż to świetne źródło flawonoidów i karotenoidów.
ŻelazoJarmuż dostarcza żelaza, w 100 g aż 20% dziennego zapotrzebowania. Owszem, żelazo pochodzenia roślinnego słabiej się przyswaja, ale witamina C zawarta w jarmużu zdecydowanie ułatwia jego wchłanianie.
WapńJarmuż dba o mineralizację kości. Wapń to nie tylko mocny szkielet, ale też zdrowa sylwetka. Minerał odpowiada za utrzymanie prawidłowej masy ciała, wspomaga redukcję i docinanie oraz bierze czynny udział w skurczach mięśni. Jarmuż w porównaniu do innych produktów ma korzystną proporcję między wapniem i fosforem, o czym często się zapomina.

Uwagi…  Więc śmiało idź do sklepu, poszukaj i kup jarmuż, a potem wykorzystaj go do wielu potraw. Świetnie nada się na sałatkę czy koktajl. Uduś go podobnie jak szpinak lub dodaj do zupy. Świeży jarmuż można przechowywać do 5 dni w lodówce.
Przeczytaj także; Smoothie z Jarmużem, Zielone Smoothies.