URAZY – CZĘŚĆ KOLARSTWA…

Jak zapobiec 5 najczęstszym kontuzjom rowerowym?

środa, 1 Czerwiec 2016

Czy to w wyniku wypadku, przetrenowania, a może złego dopasowania roweru - kontuzje są częścią kolarstwa. To jeden z głównych powodów, dla których jazda na rowerze jest naprawdę trudną i wymagającą dyscypliną sportową.

Pomimo faktu, że wystąpieniu pewnych kontuzji nie jesteśmy w stanie zapobiec, są pewne środki zapobiegawcze, które każdy rowerzysta może podjąć, by zapobiec urazom.
Oto lista sześciu najpopularniejszych kontuzji oraz sposoby na ich uniknięcie…

Nadwyrężenie ścięgna Achillesa… Nadwyrężenie ścięgna Achillesa to kontuzja spowodowana zapaleniem. Nie należy mylić nadwyrężenia ścięgna Achillesa z jego naderwaniem, które jest o wiele bardziej bolesne i wymagające natychmiastowej pomocy medycznej. Przyczyny zapalenia ścięgna Achillesa to z reguły kiepsko dopasowany rower oraz niewłaściwe położenie knag.
Porada: Wycofaj się z treningu na jakiś czas i użyj lodu, by złagodzić zapalenie. Zaleca się również zażycie ibuprofenu, ze względu na jego właściwości przeciwzapalne. Należy przyjąć zalecaną dawkę przez określony czas, by wyleczyć zapalenie.
Jeśli twoja kontuzja nie wynika z nadwyrężenia, najprawdopodobniej spowodowana jest przez złe dopasowanie roweru. Zbyt wysoko ustawione siodełko sprawia, że pięty skierowane są za bardzo ku dołowi, powodując stały skurcz łydek.
Obniżenie siodełka oraz odpowiednie dopasowanie pozycji knag pomoże wyrównać położenie mięśni, których używasz pedałując. Pozwalanie stopie na pozycję, gdzie palce skierowane będą w górę w dolnej części obrotu pedałami może zmniejszyć nacisk na ścięgna Achillesa, ułatwiając im niezbędny odpoczynek.

Zapalenie ścięgna rzepki… Zapalenie ścięgna rzepki – zlokalizowanego tuż poniżej rzepki jest zazwyczaj spowodowane przez zbyt niskie ustawienie siodełka lub zbyt długą jazdę na wysokiej przerzutce. W takim wypadku mięśnie pośladkowe nie są odpowiednio wykorzystane i to mięśnie czworogłowe wykonują całą pracę. Ich zmęczenie często prowadzi właśnie do zapalenia ścięgna rzepki.
Porada: Spróbuj zmiany rytmu pedałowania. Podczas gdy każdy rowerzysta ma swoje preferencje, rozbicie treningu za pomocą szybkiego pedałowania (90-120 obrotów na minutę) pomoże uniknąć obrażeń, jeśli przez większość czasu jeździsz na wysokich przerzutkach. Dodatkowo w ten sposób poprawisz kondycję swojego układu sercowo-naczyniowego.

Złamanie obojczyka lub kości łódeczkowatej… Te dwie kości są najczęściej łamane podczas wypadków rowerowych. Obojczyk i kość łódeczkowata (kość w dłoni po stronie kciuka) są słabymi punktami, które przyjmują największy impakt uderzeniowy podczas upadku na rowerze.