KOLARSTWO JEST SEXY!!!

TRENINGI SIŁOWE DLA KOLARZY - CZY WARTO?

środa, 23 Maj 2018

Nieważne czy jesteś kolarzem szosowym, górskim czy sprinterem na torze - mechanizmy które są wykorzystywane podczas jazdy we wszystkich tych kategoriach mają wspólne cechy. Nogi sportowca napędzają rower, a ciało przeważnie spoczywa w pozycji siedzącej. Te powtarzające się fizyczne cechy kolarstwa stawiają podobne wymagania fizyczne zawodnikom, zarówno w odniesieniu do struktury mięśniowo-szkieletowej jak i do systemów ustrojowych wytwarzających energię.

Układ sercowo-naczyniowy…Zarówno rozwój układu sercowo-naczyniowego jak i układu krążenia są niezbędne, by fizycznie sprostać wymaganiom wszystkich form kolarstwa. Zdolność sportowca do efektywnego oddychania i wykorzystywania tlenu – zwana VO2max – od dawna rozumiana jest jako kluczowy punkt odniesienia dla wydajności rowerzystów: im więcej tlenu rowerzysta może zużyć podczas pracy z maksymalnym wysiłkiem, tym więcej energii może zostać wyprodukowane i wykorzystane.
Odwrotnie jest w przypadku sprinterów, których głównym systemem energetycznym jest system beztlenowy, tworzący z wydolności tlenowej narzędzie do regeneracji. W ich sytuacji większa wytrzymałość pozwala na łatwiejsze utrzymanie krótkich interwałów maksymalnej intensywności.

Zalety treningu interwałowego… By zbudować szybkość krótkoterminową i zdolność pokonywania wzniesień, rowerzyści szosowi i górscy stosują się do zasad treningu interwałowego używanego przez biegaczy i pływaków. Interwały składają się zazwyczaj z różnych dystansów oraz, w przypadku treningu pokonywania wzniesień, o różnym stopniu trudności. Interwały są wykonywane z odpowiednim stosunkiem okresu odpoczynku do całościowego czasu wysiłku fizycznego (popularnym i ogólnie znanym jest system pracy do odpoczynku 1:3  lub większy). Badania naukowe potwierdzają, że sukces w kolarstwie szosowym zależny jest od zdolności do generowania zarówno intensywnych interwałów jak i długodystansowych możliwości wytrzymałościowych. Wiadomo, że dla elity zawodników przebycie znacznej części wyścigu w peletonie, w którym dynamika dużej grupy znacznie zmniejsza opór, jest stosunkowo łatwe. Zdolność do wytworzenia beztlenowych, dużych pokładów mocy eksplozywnej może być zatem wyznacznikiem sukcesu.
Trening interwałowy, który nie zawiera w sobie jazdy na rowerze jest równie korzystny dla płuc i systemu beztlenowego treningu; organizm nie rozróżnia działań, które wykorzystują jego energię, organizm odpowiada na zapotrzebowanie. Dlatego właśnie bieganie pod górę i bieganie interwałowe poprawi zdolność każdego rowerzysty do wykorzystywania beztlenowych systemów energetycznych.
Biorąc pod uwagę znaczenie układu sercowo-naczyniowego dla skuteczności w kolarstwie, każda inna forma ćwiczeń, w których zawodnik będzie zmuszony do pokonywania jakiegoś oporu, będzie korzystna. Bieganie długodystansowe, biegi po schodach, wszelkie bieżnie czy wioślarze – wszystko to stwarza korzyści dla naszego układu sercowo-naczyniowego, które przekładają się na korzyści w kolarstwie.