JAK UNIKNĄĆ URAZÓW BIEGAJĄC?

Bądź ostrożny trenując...

poniedziałek, 15 Sierpień 2016

Najczęstszą przyczyną urazów wśród biegaczy jest przetrenowanie. Kiedy próbujesz zrobić zbyt dużo i zbyt szybko, Twoje ciało będzie cierpieć. Kontuzje mogą także powstać na skutek niewłaściwego obuwia lub wad w budowie ciała lub układzie ruchu. Na szczęście, większości urazów można łatwo zapobiec. Oto kilka wskazówek jak unikać kontuzji w czasie biegania.

Stwórz plan biegania… Jeśli nie masz sensownego planu treningu, najprawdopodobniej staniesz się ofiarą zbyt dużej ilości kilometrów w zbyt krótkim czasie. Kluczem do uniknięcia kontuzji jest oparcie się pokusie biegania zbyt dużych dystansów ze zbyt dużą intensywnością. Eksperci zalecają tygodniowe zwiększenie dystansu na poziomie nie większym niż 10%. Oczywiście zwiększanie wymagań stawianych sobie, by osiągnąć i poznać swoje maksymalne możliwości, jest w porządku, trzeba jednak pamiętać, by robić to stopniowo. To pozwoli na uniknięcie takich urazów jak tzw. „kolano biegacza”. Zdrowy rozsądek i mądry plan treningowy pozwolą Ci osiągnąć cel bez cierpienia z powodu bólu i frustracji.

Rozgrzewka i rozciąganie…  Przed rozpoczęciem sesji treningu biegowego, ZAWSZE rozgrzewaj się co najmniej 5 minut. Szybki marsz jest dobrym sposobem na rozgrzanie mięśni. Po rozgrzewce, zacznij rozciągać swoje mięśnie, szczególnie łydki, pachwiny, czworo- i dwugłowy ud. Po biegu ponownie porozciągaj się. Wiele urazów występuje na skutek niewystarczającego przygotowania do treningu.