JAK SOBIE RADZIĆ Z BÓLAMI PISZCZELI

środa, 2 Maj 2018

        Jeśli jesteś biegaczem lub uprawiasz jogging, istnieje spora szansa, że doskonale wiesz czym jest ból piszczeli, pojawiający się w wyniku nadwyrężenia. Bóle te zwykle związane są z zapaleniem przednich i tylnych mięśni oraz ścięgien w dolnej części nóg lub tkanki miękkiej przylegającej do kości piszczelowej.

Obszar, który zwykle jest dotknięty tym problemem to lewa i przednia część kości piszczelowej. Długość tego rejonu może mieć od 5 do 15 cm. Problem polega na tym, że ból może się stać tak intensywny, iż będziesz musiał przestać biegać. Jeśli to się przydarzy, koniecznie skonsultuj się z lekarzem, który wykluczy pęknięcie kości piszczelowej.

Mimo, że zapalenie zwykle pojawia się u biegaczy i osób agresywnie chodzących, istnieje przekonanie, że problem spowodowany jest trenowaniem na bardzo twardych powierzchniach, jak beton. Jednak początek tego schorzenia zwykle spowodowany jest zwiększoną intensywnością i częstotliwością treningów.

Nauka sportowa i kinezjologia dowiodły, że to schorzenie jest bez wątpienia bezpośrednio powiązane z powtarzającymi się uderzeniami o twarde podłoże, kojarzonymi z bieganiem i słabą mechaniką. Zwykła zmiana, jak bieganie lub chodzenie po miękkiej powierzchni, takiej jak trawa czy ogumowany tor może rozwiązać problem.

Jednak istnieje szansa, że próbowałeś już takiego rozwiązania i nie odniosłeś sukcesu. Możesz spróbować zmienić buty, dobierając obuwie specyficznie do ustawienia stopy, dystansów pokonywanych tygodniowo oraz wagi ciała.

Istnieją trzy skomplikowane problemy biochemiczne, które mogą wymagać poprawy. Można to zdiagnozować korzystając z analizy biomechanicznej na filmie video, który może wskazać i wyizolować twój problem.

Na przykład, w przypadku schorzenia dotyczącego wewnętrznej części goleni, przedni mięsień piszczelowy i ścięgna mogą być nadmiernie wydłużane podczas biegania, co napina mięśnie i ścięgna. Zmniejszając długość kroku, sportowiec efektywnie zmniejsza wydłużenie przedniego mięśnia piszczelowego, co powoduje, że nacisk wywierany na piszczel jest mniejszy.

Powinienem również wspomnieć, że schorzenie goleni często pojawia się u biegaczy, którzy mają tendencję do pronacji (okręcania stopy do środka) lub mają napięte ścięgno Achillesa albo mięśnie łydek, a także słabe mięśnie kostek. Ujawniono, że ćwiczenia wzmacniające i rozciągające mięśnie kostek oraz łydek mogą zapobiegać pojawianiu się schorzenia piszczeli.

Niestety nie istnieje szybki sposób na rozwiązanie problemu jeśli chodzi o leczenie schorzenia. Pierwszym krokiem powinno być jednak przerwanie treningów, ponieważ mięśnie muszą mieć czas na regenerację. Jednak lepiej zapobiegać niż leczyć.

W początkowym okresie regeneracji, spróbuj wykonywać treningi, podczas których nogi nie będą uderzały o podłoże, jak np. rower stacjonarny, maszyny eliptyczne oraz bieganie w basenie. Schładzanie lodem miejsca, w którym wystąpiło zapalenie i stosowanie leków przeciwzapalnych, takich jak ibuprom, zredukuje opuchliznę. Metody leczenia ultradźwiękiem mogą również okazać się pomocne.

Jak już wcześniej wspomniałem buty, które nosisz mogą być znaczącym czynnikiem. Przede wszystkim, nie używaj butów do biegania, które są już zużyte. Dodatkowo istnieje wiele sklepów ze sprzętem do biegania, w których pomogą ci dobrać odpowiednie buty, patrząc na twoje obecne buty i sprawdzając długość twojego kroku. Znajdź sklep, który dysponuje personelem mającym wiedzę na ten temat i który jest w stanie poświęcić ci trochę czasu.

Jeśli w zły sposób stawiasz stopę, lekarz lub trener mogą zalecić ci wkładki ortopedyczne – specjalnie dobrane, anatomicznie dopasowane wkładki do butów, które ustawią stopę w naturalnej, neutralnej pozycji. Dzięki temu napięcie stóp i nóg zostanie zmniejszone, co zapobiegnie wielu problemom.

Jeśli odkryłeś dlaczego masz problem z piszczelami i udało ci się go rozwiązać, powinieneś powoli powrócić do treningów. Oznacza to, że powinieneś stopniowo rozpocząć bieganie i powoli wzmacniać mięśnie do poziomu sprzed urazu.