Czy naprawdę jesteś początkującym biegaczem?

poniedziałek, 17 Kwiecień 2017

Jeśli planujesz na poważnie rozpocząć swoją przygodę z bieganiem, na pewno nurtuje cię wiele pytań; Jakie buty wybrać do treningów? Jakie dystanse biegać i z jaką prędkością? Co zrobić jeśli nie jestem w stanie ukończyć treningu? Czy powinienem wyznaczyć sobie jakiś cel np; udział w zawodach?

Jedynym pytaniem, którego żaden nowy biegacz tak naprawdę sobie nie zadaje przed rozpoczęciemplanu treningowego jest: 
Czy  na pewno jestem początkujący, a jeśli nie to na jakim jestem poziomie? 
Odpowiedzi na te pytania nie tylko pomogą ci wybrać program treningowy odpowiedni do twojej aktualnej kondycji, lecz również ułatwią podjęcie trafnych decyzji co do tego w jakich wyścigach możesz startować i kiedy. Ważne, by wszystko sprowadzało się do progresjii.

Poniższy quiz pomoże ci sprawdzić na jak bardzo początkującym poziomie jesteś. Jeśli nie biegałeś przez ostatnie 10 lat lub więcej, będziesz musiał trochę poeksperymentować z bieganiem przez kilka tygodni, by odkryć jak twoje ciało dostosowuje się do nowej formy ćwiczeń, zanim podejmiesz się quizu.

Pytanie 1. Jakie jest twoje doświadczenie biegowe?
a) Nigdy wcześniej nie biegałem (0 pkt)
b) Nie biegałem odkąd skończyłem podstawówkę (1 pkt)
c) Przebiegałem kilka kilometrów tygodniowo w liceum (2 pkt)
d) Kiedyś biegałem po 5-8km kilka razy w tygodniu, gdy byłem sam. Teraz nie mam na to czasu odkąd założyłem rodzinę i pracuję w pełnym wymiarze godzin. Obecnie moje dzieci są już starsze i chcę wrócić do biegania (3 pkt)
e) Lubię wędrować po górach, pływać i ćwiczyć na siłowni, lecz nigdy tak naprawdę nie próbowałem biegania i chciałbym dodać tą formę aktywności do moich treningów (4 pkt)

Pytanie 2. Dlaczego chcesz rozpocząć program biegania?
a) Kilku moich znajomych zapisało się na maraton charytatywny i poprosili mnie bym również do nich dołączył (1 pkt)
b) Chcę schudnąć i myślę, że bieganie mi w tym pomoże (2 pkt)
c) Nie mogę sobie pozwolić na członkostwo w siłowni ani zajęciach fitness, a chcę poprawić swoją kondycję (3 pkt)
d) Nie biegałem od kilku lat i chcę do tego wrócić (4 pkt)
e) Chcę być zdrowszy, poprawić wygląd swojego ciała i przebiec w tym roku mój pierwszy wyścig 5K (5 pkt)

Pytanie 3. Ile czasu w tygodniu jesteś w stanie poświęcić na bieganie?
a) 1 godzinę lub mniej (1 pkt)
b) 2 godziny (2 pkt)
c) 3 godziny lub więcej (3 pkt)

Pytanie 4. Jak planujesz trenować?
a) Sam, używając planu treningowego z internetu (3 pkt)
b) Sam bez konkretnego planu. Będę po prostu biegać i chodzić zależnie od tego jak będę się czuć na siłach (2 pkt)
c) Z grupą przygotowującą się do maratonu charytatywnego, z trenerem (5 pkt)
d) Jeden z moich przyjaciół trenuje do maratonu, będę trenował z nim (1 pkt)
e) Zapytam w okolicznym sklepie z butami do biegania czy mogę dołączyć do grupy biegaczy (4 pkt)