SZANUJ KRĘGOSŁUP…

10 porad jak uniknąć cierpienia...

czwartek, 28 Wrzesień 2017

Urazy utrudniają osiągnięcie celów fitness. Ból pleców może sprawić, że pochylanie się, wstawanie z łóżka, a nawet oddychanie, staje się nie do zniesienia. Wiele osób cierpi na bóle kręgosłupa, ponieważ nie stosuje odpowiednich ćwiczeń. Ale, wielu zapalonych sportowców również odczuwa gnębiący ból pleców...

W późniejszych latach swego życia, kulturyści wykonując proste czynności jak chociażby wiązanie butów, często krzywią się, jak gdyby ich korpus był związany drutem kolczastym. Cóż, jeśli intensywnie trenujesz – Ty także możesz być na to skazany. Pamiętaj – jeśli ćwiczysz, upewnij się, że robisz to poprawnie.
Szczególnie wśród osób podnoszących ciężary, urazy pleców zwykle dotyczą odcinka lędźwiowego, czyli dolnej części kręgosłupa. Dyskomfort może nie być bardzo uciążliwy, lecz czasem prowadzi do chronicznego, długo trwającego i uporczywie intensywnego bólu. Naciągnięty mięsień, uszkodzony dysk, schorzenie zwyrodnieniowe, albo zużycie i osłabienie spowodowane wiekiem mogą być winowajcami. Zła postawa, nieprawidłowa technika podnoszenia ciężarów oraz duży brzuch mogą być źródłami bólu.

GŁÓWNE ZNAKI OSTRZEGAWCZE…Osłabienie, odrętwienie lub obydwa naraz, są poważnym powodem do zmartwienia. Słabsze funkcjonowanie jelit lub pęcherza wymagają natychmiastowej interwencji lekarza. Uporczywy ból pleców jest również czymś na co pilnie należy zwrócić uwagę. 

ZNACZENIE TRENINGU SIŁOWEGO…Trening siłowy jest kluczowy dla wzmocnienia i utrzymania spójności kręgosłupa. W większości przypadków, ból pleców jest spowodowany naciągnięciem mięśnia lub napięciem więzadła. Silny, muskularny korpus, może ustabilizować i usztywnić kręgosłup, zmniejszając ryzyko urazów. Osoby, które od lat borykają się z bólem pleców, mogą wiele zyskać ze wzmocnienia całego korpusu dzięki treningowi siłowemu.

JAK BEZPIECZNIE TRENOWAĆ SIŁOWO?Wszyscy wiedzą, że praca nad grupami mięśni antagonistycznymi jest zawsze ważnym ćwiczeniem. Sprawdza się to zwłaszcza u osób, które mają problem z kręgosłupem, ponieważ ważna jest równowaga pomiędzy siłami działającymi na kręgosłup, gdy próbujemy wzmocnić korpus. Robienie niezliczonej ilości brzuszków, żeby mieć wspaniałe mięśnie brzucha nie jest dobrym pomysłem. Ważne jest, aby wyrównać siły działające na kręgosłup, wykonując ćwiczenia na mięśnie przeciwne.
Niektóre ćwiczenia są niewskazane w przypadku osób ze zwyrodnieniem dysków. Podnoszenie ciężarów, które zwiększa obciążenie osiowe (ciężar na linii z kręgosłupem) może sprawić, że ból stanie się bardziej intensywny. Te ćwiczenia to: wyciskanie ud na suwnicy, martwy ciąg, wyciskanie w pionie i wykroki z obciążeniem na barkach.
Pozytywnym faktem jest to, że większość trenujących jest świadoma swojej fizjonomii oraz formy i z reguły są oni w świetnej kondycji, by uniknąć urazów. Jednak niewłaściwa technika podnoszenia ciężarów, zwłaszcza większych, może łatwo zmienić postać rzeczy. Jeśli zaczynasz mieć problemy z bólem kręgosłupa, zmniejsz obciążenie i zwiększ ilość powtórzeń.

ZNACZENIE ZMNIEJSZENIA OTYŁOŚCI W REDUKCJI BÓLU PLECÓW…Przeciążony samochód powoduje, że opony się wybrzuszają a amortyzatory ulegają zużyciu. W ten sam sposób, dodatkowe obciążenie kręgosłupa powoduje, że dyski bardziej się wybrzuszają. Niektóre sposoby obciążenia kręgosłupa (np. chodzenie), są ważne dla jego zdrowia, ponieważ dyski nie są zaopatrywane przez krew. Otrzymują składniki odżywcze z przylegających do niego kości i chrząstek, które ‚wpompowują’ składniki odżywcze do dysku i ‚wypompowują’ z niego odpady.
Utrata wagi może zredukować zużycie i osłabienie dysków, jak i tworzenie się na nich wypukłości. Czasem, jest już za późno i zdąży dojść do urazu, ale utrata wagi prawie zawsze jest korzystna dla kręgosłupa, jeśli nie odbywa się za szybko i połączona jest z ćwiczeniami nieszkodzącymi kręgosłupowi.

DUŻY BRZUCH…Duży brzuch obciąża kręgosłup zbyt nisko i zaburza równowagę rozkładu wagi. Przez to, za bardzo pochylamy się do przodu i aby to wyrównać, większość ludzi wykrzywia swój kręgosłup w sposób powodujący hiperlordozę, czyli nadmierne wygięcie w odcinku lędźwiowym. Dodatkowa waga nadmiernie obciąża dyski.