SIŁA CZY UMIEJĘTNOŚCI?

Co jest lepsze: Trening z obciążeniem czy trening z masą ciała?

środa, 11 Kwiecień 2018

Dlaczego trening z obciążeniem miałby być lepszy niż trening z masą ciała? Trening z obciążeniem początkowo jest skuteczniejszy, ponieważ postęp przychodzi łatwiej. Nauczenie się odpowiednich umiejętności potrzebnych w treningu z masą własnego ciała zajmuje lata...

Poruszanie ciała w przestrzeni…
Zawsze powtarzałem że trening z ciężarem ciała jest efektywnym treningiem dla osób zaawansowanych.  Podstawowe ćwiczenia ze sztangą znacznie łatwiej jest opanować i ujawniają one zmiany w składzie ciała szybciej, ponieważ po prostu w ich przypadku szybciej osiąga się rezultaty. Za każdym razem, gdy stajesz się lepszy, zwiększasz nacisk kładziony na ciało. A zwiększony nacisk oznacza większy potencjał do adaptacji.
Klasycznym przykładem jest podciąganie się. Większość ludzi zaczynających ćwiczenia z trudnością wykonuje podciąganie się, ponieważ w stosunku do ogólnej masy ciała, ich siła mięśniowa jest znikoma. Oznacza to, że osiągnięcie umiejętności potrzebnych do treningu z masą ciała zajmie jakiś czas zanim będzie przynosiło rezultaty.
Właśnie dlatego tak trudno o postępy już na samym początku. Każde znaczące ćwiczenie z masą ciała jest jak wykonywanie podciągnięć. To ciężka praca. Prawie każdy potrafi robić przysiady albo wyciskać sztangę z jakimś obciążeniem. Każdy może wykonywać trening z obciążeniem do pewnego stopnia. Jedyną zmianą jest powolne dodawanie extra kilogramów.

Waga ciała…
W przypadku ćwiczeń z masą ciała jesteś „skazany” na wagę własnego ciała. To tak jak próbowanie osiągania lepszych wyników w wyciskaniu na ławce, gdy masz do dyspozycji tylko jedną sztangę o określonym obciążeniu. Jeśli nie możesz podnieść tej sztangi, co możesz zrobić? Utkwić pod nią? Potrzebujesz lżejszej sztangi, by zbudować siłę początkową, ale nie ma takiej w pobliżu.
Właśnie taka jest większość umiejętności ćwiczeń z masą ciała. Nie możesz się podciągać, ponieważ jesteś skazany na jeden rodzaj ciężaru, z którym musisz ćwiczyć. Ciężko nabrać siły, ponieważ to po prostu jest zbyt trudne. Dlatego zaczynasz od łatwiejszych ćwiczeń, jak przeciwne wiosło, by rozwinąć siłę początkową. W końcu będziesz mógł przejść do bardziej zaawansowanych ćwiczeń jak podciąganie się z pomocą gumy.

To nie tylko siła, to umiejętności…
Większość postępu w treningu z masą ciała ma w sobie element umiejętności. Nie tylko nabierasz siły, ale również upewniasz się, że rozwijasz swoje umiejętności.
Umiejętności są trudne do zdobycia.
Gdy już nauczysz się poprawnie wykonywać przysiady ze sztangą, robienie postępów jest tylko kwestią dodawania obciążenia.
W przypadku ćwiczeń w stylu podciągania, musisz wykonywać przeciwne wiosło, a następnie przekładać zdobytą siłę na inne umiejętności. Następnie nową siłę na kolejne umiejętności. Poźniej następne i następne…
Ćwiczenie z masą własnego ciała w końcu udaje się opanować pod kątem intensywności. Gdy tak się dzieje oznacza to, że nadszedł czas, by nauczyć się nowej umiejętności. Szlifowanie umiejętności jest tym co sprawia, że postępy są wolne i trudne do osiągnięcia.