KILKA RZECZY, KTÓRE POWINNIŚCIE WIEDZIEĆ O TŁUSZCZACH…

sobota, 7 Lipiec 2018

A oto poważniejsza kwestia do rozważenia: Sport (kulturyści, zapaleńcy na siłowni, lekkoatleci, crossfiterzy) nie jesteśmy „normalnymi” ludźmi. Inaczej mówiąc to, że dajemy wycisk na siłowni pięć lub sześć dni w tygodniu może eliminować pewne zalety, czyli np. sposób w jaki olej palmowy może zaburzyć czułość insuliny. Czyli te informacje mogą się nie odnosić do naszej wyjątkowej, seksownej populacji. Inne przystosowania fizyczne, inne metabolizmy.

Chciałbym móc powiedzieć ‚jedzcie to, ale unikajcie tamtego’, ale to nie jest takie proste. Jedyne co powinniście zrobić to dobrać tłuszcze zgodnie z ich poznanym oddziaływaniem na wasze ciało i nie kierować się przestarzałymi podziałami na nasycone i nienasycone. Zamiast tego, przyjrzyjcie się zawartości konkretnych kwasów tłuszczowych w pożywieniu. Wiem, że to bardziej skomplikowane, ale przykro mi, biochemia jest skomplikowana!.

Więc na przykład, mimo że dieta tak naprawdę ma niewielki wpływ na poziom cholesterolu we krwi (u większości ludzi) powinieneś unikać większości źródeł oleju palmowego i kokosowego, jeśli członkowie twojej rodziny mieli wysoki poziom cholesterolu. Tłuszcz znajdujący się w wołowinie będzie lepszym wyborem.

Jeśli w twojej rodzinie nie było problemów z cholesterolem, ale martwisz się o zdrowie swojej prostaty i musisz zrzucić trochę tłuszczu, olej kokosowy bogaty w kwasy laurynowy (MCT) może być lepszym tłuszczem dla ciebie.

Każdy kwas tłuszczowy ma właściwości farmaceutyczne, więc wybieraj tłuszcze mądrze.

Oliva z oliwek extra virgin: surowa vs. smażona
Pewnego dnia przełączałem kanały w TV i trafiłem na program kulinarny jakiejś do tej pory nie znanej mi osoby. Zauważyłem dwie rzeczy:
1) Byłaby z niej niezła laska, gdyby zrzuciła jakieś 10kg i przestała tyle mówić
2) mówiła o właściwościach zdrowotnych oliwy extra virgin a następnie zaczęła na niej smażyć. Czy ciepło nie psuje właściwości zdrowotnych oliwy z oliwek extra virgin?

Korzystne efekty zdrowotne oliwy z oliwek są spowodowane wysoką zawartością jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i dużą ilością substancji antyoksydacyjnych. Od dawien dawna wiemy, że oliwa z oliwek między innymi chroni przed chorobami serca, kontrolując poziom złego cholesterolu LDL i podnosząc poziom HDL (dobrego cholesterolu).

Im więcej podgrzewasz oliwę z oliwek, tym mniej będzie zawierać antyoksydantów. Czy podgrzewając oliwę z oliwek niszczymy ją? Nie, nie możesz przemienić jej w tłuszcz trans za pomocą podgrzewania w domowej kuchni, ale nieco zmienia ona swoje zdrowotne właściwości.

Jednak dla maksymalnych korzyści powinniście spożywać oliwę z oliwek ekstra virgin w postaci surowej, niezależnie od tego, co mówą programy kulinarne.

Cholesterol dla masy beztłuszczowej?
Czy wziąłbyś suplement dla kulturystów do którego celowo dodano cholesterol? A co jeśli mógłby pomóc w zyskaniu dodatkowej, beztłuszczowej masy ciała?

Cóż, odnośnie badań przeprowadzonych przez Riechman & Co w teksańskim A&M. Dali starszym mężczyznom (po 60-tce) do zjedzenia produkty bogate w cholesterol i poprosili o wykonywanie treningu z obciążeniem. Ci, w których diecie było więcej cholesterolu zyskali więcej beztłuszczowej masy mięśniowej niż ci, którzy nie spożywali jedzenia o dużej zawartości cholesterolu.