KARDIO – JAK DUŻO TO ZA DUŻO?

Inteligentne rozwiązania...

poniedziałek, 17 Wrzesień 2018

Bez wątpienia ćwiczenia kardio są ważną częścią każdej rutyny treningowej dla poprawy sprawności fizycznej. Przyspieszają metabolizm, wzmacniają serce i płuca, zwiększają wytrzymałość, wspierają rozwój mięśni i spalają nadmiar tłuszczu w porównaniu do innych rodzajów aktywności fizycznej.

Zalety i wady…Ale (tak, zawsze istnieje jakieś ale) nadmierne poświęcenie się kardio może spowodować więcej szkody niż pożytku. Objawia się to obolałymi stawami, chronicznym zmęczeniem, problemami z metabolizmem i występowaniem innych efektów ubocznych. Dlaczego coś tak dobrego może być równocześnie tak szkodliwe?

Czy kardio spala tłuszcz?Odpowiedź leży w sposobie w jaki ciało wytwarza energię. Tłuszcz jest zapasem energii zgromadzonym na przyszłość. Przyjmujemy kalorie wraz z pożywieniem. Przetwarzamy je. Zużywamy te, które są nam potrzebne, a reszta odkładana jest w postaci tłuszczu. Później, gdy potrzebujemy energii i nie spożywamy kalorii, tłuszcz dostarcza nam paliwa niezależnie od tego, jaką czynność wykonujemy. Właśnie w ten sposób ćwiczenia kardio pomagają spalić tłuszcz. Zapotrzebowanie na energię przekracza ilość energii zgromadzonej w cyklu metabolicznym, więc zapasy tłuszczu zostają wykorzystane (lub uszczuplone), by zapewnić odpowiednią ilość energii. Jednak ćwiczenie kardio może spowodować, że ciało nie może spalać tłuszczu efektywnie i powoduje spalanie mięśni. Gdy ciało nie dostaje wystarczającej ilości tlenu (z powodu zbyt długiej lub wyczerpującej aktywności) lub gdy nie ma odpowiednich zapasów tłuszczu, mięśnie stają się jedynym dostępnym źródłem paliwa, które może zaspokoić potrzeby organizmu. Końcowym efektem jest osłabienie i brak siły, pomimo wspaniałej kondycji układu sercowo-naczyniowego.