JOGA – NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA- cz.2

czwartek, 8 Listopad 2018

W tej części artykułu odpowiemy na nurtujące was pytania dotyczące jogi, różnych interesujących pozycji, połączenia jogi z innymi aktywnościami fizycznymi oraz częstotliwości z jaką należy ją praktykować...

Widziałem kiedyś pozycję jogi, która zrobiła na mnie ogromne wrażenie i chciałbym się jej nauczyć, lecz nie znam nazwy. Osoba wykonująca ją stoi na przedramionach przeprostowując plecy tak, że wyprostowane nogi są wyciągnięte lekko w przód. Co to za pozycja?

To jedna z moich ulubionych pozycji. Nazywa się Pincha Mayurasana. By ją utrzymać potrzeba dużej siły ramion i barków, a także skupienia. Naukę zaczyna się od wykonywania jej przy ścianie, by poczuć się z nią komfortowo. Sekret tej pozycji tkwi w utrzymaniu stałego unoszenia barków i górnej części pleców, jednocześnie mocno naciskając przedramionami do ziemi. Daje to więcej lekkości, pomaga utrzymać równowagę oraz odpowiednie ustawienie ciała. Ręce powinny być rozstawione na szerokość barków, palce rozpostarte, a przedramiona mocno wciśnięte w ziemię.
Łokcie i przedramiona powinny być ustawione pod kątem prostym. Jeśli masz problemy z utrzymaniem łokci na odpowiedniej szerokości, by przedramiona były ułożone równolegle, możesz użyć gumy owiniętej nieco powyżej łokci lub bloczku pomiędzy łokciami, do którego mógłbyś je dociskać. Pamiętaj jednak, by tego typu rekwizyty używać jedynie okazjonalnie, a gdy opanujesz technikę, powinieneś z nich zrezygnować.

Jak połączyć jogę z podnoszeniem ciężarów? Efekt praktykowania jogi korzystnie zmienił moje ciało. Czuję się świetne i uwielbiam to, lecz chciałbym też zbudować trochę więcej mięśni. Idealnie byłoby, gdybym nie musiał wykonywać poza sesjami jogi, osobnego, pełnego programu treningu siłowego, lecz raczej skupić się na jednym sposobie ćwiczeń bardziej intensywnie i dłużej danego dnia. Czy jest to możliwe?

Joga może z powodzeniem zastąpić trening siłowy, wszystko zależy jednak od tego, jaki rodzaj jogi ćwiczysz. Ashtanga i Joga Dynamiczna (Power Yoga) to dwa rodzaje intensywnej jogi, charakteryzujące się doskonałymi efektami w zwiększaniu siły i poprawianiu rzeźby gdyż podczas jednej sesji palą spore ilości kalorii.

Ashtanga to dynamiczna, szybka joga, która skupia się na seriach sekwencji (w sumie 6). Musisz ukończyć całą serię, zanim przejdziesz do kolejnej. Serie stają się coraz trudniejsze w miarę jak robisz postępy i ze względu na poziom trudności większość ludzi pozostaje przy seriach pierwszego i drugiego stopnia. Nacisk w Ashtanga kładziony jest na „Vinyasa” – sposób w jaki pozycje łączą się za pomocą oddechu i ruchu.

 

Podczas swojej praktyki znajdziesz wiele okazji to wykonania ruchów opierających się na masie twojego ciała, które są doskonałym sposobem na budowanie mięśni. Joga czyni mięśnie silnymi, elastycznymi i daje siłę funkcjonalną.
Ważnym elementem jest wykonywanie pozycji w skupieniu tak, by zaangażować mięśnie do dynamicznej pracy podczas każdej sesji. To zapewni odpowiednie ustawienie ciała i zmniejszy prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji. Najważniejsze jest to, że joga pozwoli ci stać się silniejszą osobą także od środka.