JOGA – NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA- cz.1

środa, 7 Listopad 2018

Nie jestem zbyt elastyczny, czy mimo to mogę ćwiczyć jogę?
Tak, oczywiście. Joga idealnie pomoże ci w
rozwinięciu elastyczność, jeśli ci jej brakuje. W innym przypadku przyczyni się do zwiększenia siły, jeśli jesteś zbyt elastyczny. Każdy zaczynał z jakiegoś pułapu, od podstaw. Ucz się i stawaj coraz lepszym. Joga nie stawia nowym praktykantom żadnych wymagań fizycznych, po prostu zacznij z miejsca, w którym się znajdujesz.
Ważna rzecz: Joga, to nie tylko elastyczność!

Jak mam zacząć?
Najlepszym rozwiązaniem jest zapisanie się na zajęcia jogi. Zawsze polecam studio jogi zamiast zajęć na siłowni, ponieważ instruktorzy tam z reguły są bardziej wyrozumiali i doświadczeni. Jestem pewien, że na nie jednej siłowni znajduje się wielu wspaniałych entuzjastów tej formy ćwiczeń, jednak profesjonalne studio skupia się tylko na jodze.

Inną korzyścią jaką oferuje studio jest szeroko pojęte środowisko jogi. Trudno jest odtworzyć ten nastrój i atmosferę w siłowni. Rozglądnij się za zajęciami dla początkujących, może studio, które wybrałeś, oferuje np. pierwsze zajęcia wprowadzające za darmo? Spróbuj też poeksperymentować z kilkoma instruktorami i stylami jogi przed podjęciem konkretnych decyzji (może trochę potrwać zanim znajdziesz styl i instruktora, który będzie ci odpowiadał, więc pamiętaj, by sprawdzić wszystkie dostępne opcje i pozostać elastycznym).

Jeśli jesteś zbyt nieśmiały, by wyginać się i rozciągać z grupą obcych ludzi, spróbuj w domu. Na rynku dostępne są dziesiątki książek i filmów z pozycjami jogi. W tym wypadku zalecałbym najpierw spróbować wypożyczyć książkę lub film, zanim zdecydujesz czy to w ogóle jest dla ciebie. Dużo ludzi pomimo zakupu książki lub całej serii DVD z treningami jogi, mimo wszystko decyduje się na zapisanie się na zajęcia, więc po co wyrzucać pieniądze na płyty, skoro możesz mieć trenera.

Ile potrwa zanim zobaczę jakieś rezultaty?
Wszystko będzie zależeć od tego jak często będziesz ćwiczyć i ile wysiłku w to włożysz. Najlepiej ćwiczyć jogę przez krótszy czas, lecz regularnie (np. 30 minut dziennie przez 5 dni w tygodniu), plus jedna dłuższa sesja np. w każdy piątek.

Oczywiście trochę jogi jest lepsze niż kompletny jej brak, więc każdą chwilę jaką możesz wykorzystać na ćwiczenia, zrealizuj owocnie.

Zapamiętaj, że joga ma nie tylko aspekt fizyczny, ale nawet ważniejsze jest skupienie i oddech, które dadzą ci lepsze rezultaty w krótszym czasie. W jodze, tak naprawdę to nie wyniki są ważne, ale rzeczywisty akt przyjmowania, utrzymywania i wychodzenia z pozycji, oraz poświęcenie czasu by ćwiczyć – na tym powinieneś się skupić.

Bądź tam, gdzie jesteś i daj z siebie wszystko, nie myśl o oczekiwanych rezultatach, ciesz się tym co robisz, a dotrzesz do esencji jogi.

Czy joga pomoże mi schudnąć?
Odchudzanie pochodzi przede wszystkim z diety, ale joga może zaoferować ci wiele rzeczy, które pomogą ci w utracie wagi. Oczywistym jest, że joga to forma aktywności fizycznej, a zwiększenie aktywności fizycznej prowadzi do deficytu kalorycznego, czyli utraty wagi. Ponadto, ćwicząc budujesz masę mięśniowa, która spala więcej kalorii.

Wielu ludzi w odpowiedzi na stres objada się lub szuka innych niezdrowych sposobów radzenia sobie z emocjami. Jedną z lepszych form walki z tym zjawiskiem jest właśnie joga. Sposób ćwiczeń, zaangażowanie emocjonalne, wewnętrzne wyciszenie… etc to główne zalety relaksacyjnej tej formy aktywności.

Joga pomaga także w zrozumieniu własnego ciała i jego potrzeb, a to pozwola na dokonywanie lepszych wyborów żywieniowych. Odnajdziesz i wypracujesz równowagę w organiźmie, więc jeśli nadwaga jest pewnego rodzaju niestabilnością (ciała bądź umysłu), to z pewnością joga może pomóc.

Zachęcam was to tej formy ćwiczeń. Może joga nie jest lekarstwem na nadwagę, ale na pewno może pomóc na wielu płaszczyznach w walce z extra kilogramami…