IF – POST PRZERYWANY 101

Przewodnik dla początkujących

piątek, 5 Październik 2018

Korzyści zdrowotne

Przeprowadzono wiele badań dotyczących przerywanego postu u ludzi i zwierząt.

Te badania pokazały, że ta metoda może mieć ogromne korzyści dla kontrolowania wagi oraz dla zdrowia organizmu i mózgu. Może nawet wydłużyć twoje życie.

Korzyści zdrowotne płynące z postu przerywanego:

  • Utrata wagi: Jak wspomniano powyżej, post przerywany może pomóc w utracie zbędnych kilogramów i tłuszczu brzusznego, bez konieczności świadomego ograniczania kalorii.
  • Insulinooporność: Post przerywany może zredukować insulinooporność, obniżając poziom cukru we krwi o 3-6% oraz poziom insuliny na czczo o 21-31%, co powinno chronić nas przed cukrzycą typu.
  • Stany zapalne: Niektóre badania pokazują redukcję markerów stanów zapalnych – głównej przyczyny wielu chorób przewlekłych.
  • Zdrowie serca: Post przerywany może obniżyć poziom „złego” cholesterolu LDL, trójglicerydów, markerów stanów zapalnych, cukru we krwi oraz zmniejszyć insulinooporność – wszystkie czynniki ryzyka w przypadku chorób serca.
  • Nowotwory: Badania przeprowadzone na zwierzętach sugerują, że post przerywany może zapobiegać powstawaniu nowotworów.
  • Zdrowie mózgu: Post przerywany zwiększa ilość neurotroficznego czynnika pochodzenia mózgowego (BDNF) i może wspomagać rozwój nowych komórek nerwowych. Może również chronić przed chorobą Alzheimera.
  • Zapobieganie starzeniu się: Post przerywany może wydłużyć długość życia u szczurów. Badania pokazały, że poszczące szczury żyją o 36-83% dłużej.

Pamiętaj, że badania są nadal we wczesnym stadium. Wiele z nich były krótkoterminowe lub przeprowadzone na zwierzętach. Trzeba odpowiedzieć jeszcze na wiele pytań w badaniach wysokiej jakości przeprowadzonych na ludziach.