IF – POST PRZERYWANY 101

Przewodnik dla początkujących

piątek, 5 Październik 2018

Jak wpływa na komórki i hormony

Podczas postu w organizmie zachodzi kilka procesów na poziomie komórkowym i molekularnym.

Na przykład, organizm dostosowuje poziom hormonów, by uzyskać lepszy dostęp do zgromadzonej tkanki tłuszczowej.

Komórki również rozpoczynają ważny proces naprawy, a także zmienia się ekspresja genów.

Oto kilka przykładowych zmian, które zachodzą w twoim organizmie podczas postu:

  • Ludzki hormon wzrostu (HGH): Poziomy hormonu wzrostu szybko rosną, a ich ilość zwiększa się aż pięciokrotnie. Pozwala to na przykład pozbyć się tłuszczu i nabrać masy mięśniowej.
  • Insulina: Wrażliwość na insulinę zwiększa się, a poziom insuliny drastycznie spada. Niższy poziom insuliny pozwala organizmowi uzyskać lepszy dostęp do tkanki tłuszczowej.
  • Naprawa zniszczeń komórkowych: Podczas postu komórki rozpoczynają proces naprawy, łącznie z autofagią, podczas której komórki rozkładają i usuwają stare, dysfunkcyjne białka odkładające się wewnątrz komórek.
  • Ekspresja genów: Zachodzą zmiany w funkcjonowaniu genów związane z długowiecznością i ochroną przed chorobami.

Te zmiany w poziomie hormonów, funkcjonowaniu komórek i ekspresji genów odpowiedzialne są za korzyści płynące z przerywanego postu.

 

Potężne narzędzie do utraty wagi

Utrata wagi to najczęstszy powód, dla którego ludzie testują post przerywany.

Ponieważ spożywasz mniej posiłków, przerywany post może prowadzić do automatycznej redukcji przyjmowanych kalorii.

Dodatkowo, przerywany post wpływa na poziom hormonów i wspomaga chudnięcie.

Poza obniżaniem poziomu insuliny i zwiększaniem ilości hormonu wzrostu, wpływa na uwalnianie większych ilości hormonu spalającego tkankę tłuszczową norepinefryny (noradrenaliny).

Ze względu na te zmiany hormonalne, krótkoterminowe poszczenie może zwiększać prędkość metabolizmu o 3,6-14%.

Ponieważ post przerywany pomaga spożywać mniej kalorii i spalać więcej tłuszczu, powoduje utratę wagi, zmieniając obie strony równania kalorycznego.

Badania pokazują, że przerywany post może być bardzo potężnym narzędziem w walce ze zbędnymi kilogramami.

Podczas badań przeglądowych przeprowadzonych w 2014 roku odkryto, że taki schemat odżywiania powoduje 3-8% utraty wagi w ciągi 3-24 tygodni, co jest znaczącym wynikiem w porównaniu z większością badań dotyczących utraty wagi.

Według tego samego badania, ludzie tracili od 4 do 7% obwodu talii, co wskazuje na znaczną utratę szkodliwego tłuszczu brzusznego, który gromadzi się wokół organów i jest przyczyną wielu chorób.

Inne badania pokazały, że przerywany post powoduje mniejszą utratę masy mięśniowej niż standardowa metoda nieustannego ograniczania kalorii..

Jednak należy pamiętać, że głównym powodem skuteczności postu przerywanego jest to, że pomaga spożywać łącznie mniej kalorii. Jeśli objadasz się i spożywasz ogromne ilości jedzenia w fazie bez postu, być może w ogóle nie stracisz na wadze.