DZIEŃ KOBIET – CZAS POMYŚLEĆ TYLKO O SOBIE…

czwartek, 8 Marzec 2018

Drogie Panie dzisiaj Wasze święto! To bardzo dobry powód by w tym wyjątkowym dniu pomyśleć tylko o sobie. Często na waszych barkach spoczywa wiele obowiązków i nie macie zbyt wiele czasu dla siebie. Na codzień zabiegane spełniacie wiele ważnych życiowych funkcji. Jesteście często aktywnymi zawodowo matkami, żonami, przyjaciółkami i nierzadko sportowcami. Chętnie doradzacie innym, dbając o zdrowie najbliższych zapominając o własnych potrzebach. Jesteście wyjątkowe! I właśnie dlatego powinnyście pamiętać o tym co najcenniejsze – o zdrowiu i profilaktyce. Nawet jeśli na co dzień odżywiacie się zdrowo, trenujecie i cieszycie się dobrym samopoczuciem to mimo to powinnyście się regularnie badać.

Oto najważniejsze badania profilaktyczne, które powinnyście wykonywać systematycznie. Pamiętajcie, szybko wykryty problem zdrowotny jest dużo łatwiej wyleczyć!

 

Badania profilaktyczne:

 Panie w wieku 20–30lat:

  • Morfologia krwi + OB. – co rok,
  • Glukoza na czczo – co rok,
  • Lipidogram – co 3–5 lat,
  • Cytologia – co rok,
  • USG piersi – według zaleceń lekarza ginekologa,
  • Próby wątrobowe – co na rok,
  • Badanie ogólne moczu – co rok,
  • TSH – co rok,
  • Badanie funkcji nerek GFR – według zaleceń lekarza pierwszego kontaktu.

 

Kobiety w wieku 30– 40lat:

Powinny badań się tak jak w przypadku kobiet w wieku 20–30lat z tym że lipidogram poleca się wykonywać 1 raz w roku.

 

Kobiety w wieku 40–50 lat:

Tak jak powyżej + dodatkowo:

  • badanie na krew utajoną w kale – 1 x rok,
  • Badanie poziom estradiolu i FSH we krwi – co ok. 3 lata.

 

Kobiety po 50 roku życia:

Tak jak powyżej + dodatkowo:

  • Badanie poziomu wapnia i fosforanów – co na rok,
  • Badanie magnezu i kwasu moczowego – co na rok,
  • Badanie poziomu albuminy i kreatyniny – co na rok.

 

Pamiętajcie że profilaktyka to nie tylko badania które możecie wykonać w punkcie diagnostycznym. Dbanie o zdrowie na co dzień to przede wszystkim dobrze zbilansowana dieta, dopasowana do Waszych potrzeb wieku, stanu zdrowia i aktywności fizycznej. Profilaktyka to także codzienny trening, spacer, odpoczynek i sen. W tym miejscu należało by również wspomnieć o samokontroli czyli częstej obserwacji swojego organizmu. Obserwacja skóry, piersi, regularności cyklu miesiączkowego i innych parametrów jest bardzo pomocne w przypadku szybkiego wyłapania problemu. Każdy niepojący objaw np. długotrwale utrzymująca się apatia, brak energii, apetytu, nieprawidłowe oddawanie moczu czy kału lub jakikolwiek inną dolegliwość warto skonsultować z lekarzem.