DEZORIENTACJA MIĘŚNI…

Czy to tylko chwyt marketingowy?

poniedziałek, 19 Wrzesień 2016

„Dezorientacja mięśni" to bardzo modne słowo w świecie ćwiczeń. Czy istnieje zatem efektywna technika treningowa czy to tylko realistycznie brzmiący chwyt marketingowy?

Teoria „dezorientacji mięśni” w fitnessie opiera się na twierdzeniu, że gdy ciągle wykonujemy jedno ćwiczenie, mięśnie przyzwyczajają się do niego i musimy zużyć więcej energii, żeby osiągnąć te same wyniki. To z kolei może prowadzić do zastoju w poprawie naszej kondycji fizycznej. Jednak, jeśli nieustannie zmieniasz rutynę, możesz „zdezorientować” swoje mięśnie i spowodować, że będą szybciej rosnąć.

Czy to działa? Najwyraźniej i tak, i nie. Wielu ekspertów od fitnessu – szczególnie kulturystów, odrzuca teorię „dezorientacji” jako chwyt marketingowy. Twierdzą, że nie istnieje sposób na udoskonalenie zdolności fizycznych ani na zbudowanie konkretnych mięśni bez ciągłych, regularnych powtórzeń, a sposobem na efektywne budowanie mięśni są zmiany w treningu np. obciążenia i czasu trwania odpoczynków. Innym doskonałym przykładem zmian treningowych jest periodyzacja, czyli segmenty treningowe podczas których trenujemy wg innych celów.

 Różnorodność sposobem na nudę… Jednak, wygląda na to, że jest trochę prawdy w tej teorii, ponieważ urozmaicenie rutyny treningowej może być skuteczne nawet dla przeciwników „dezorientacji mięśni”. Zauważono, że różnorodność pozwala na pozbycie się nudy i sprawia, że treningi są bardziej przyjemne. Daje to również niektórym mięśniom szansę na odpoczynek, podczas gdy inne pracują. Zwolennicy idei „dezorientacji mięśni” podkreślają, że z periodyzacji, terminu oznaczającego zmianę technik treningowych w sezonie i poza nim, wybitni sportowcy korzystali przez dekady. Ważne pytanie jednak brzmi: jak duża różnorodność jest tak naprawdę korzystna i czy różnorodność sama w sobie jest ważna, by osiągać lepsze wyniki? Większość problemów z ideą „dezorientacji mięśni” może być spowodowana złym nazewnictwem. Prawdą jest, że nie można „zdezorientować” mięśni. Mięśnie nie mogą myśleć ani działać niezależnie, niczego nie podejrzewają, jeśli chodzi o treningi. Nie możesz zaszokować mięśni tak bardzo, że zaczną rosnąć. Mięśnie po prostu nie działają w ten sposób.

Podsumowanie.. Mimo, że teoria może być głęboko zakorzeniona w solidnych teoriach fitnessu, nie udowodniono naukowo, że jest ona niezawodnym sposobem na zbudowanie dużej ilości mięśni lub na zgubienie dodatkowych kilogramów w szybkim tempie. A co z tymi wszystkimi historiami o sukcesach odniesionych dzięki „dezorientacji mięśni”? Odpowiedź może być bardzo prosta. Wszystkie programy fitness działają, jeśli włożysz w nie wystarczającą ilość wysiłku i zaangażowania. A te programy zapewniają skuteczne treningi kardio i oporowe, które są motywujące, wyzywające i najwyraźniej bardzo skuteczne w przypadku niektórych ludzi. Niezależnie od tego czy „dezorientacja mięśni” jest powodem dla którego program działa, najważniejsze jest to, że działa.