CZY KOBIETY, KTÓRE PODNOSZĄ CIĘŻARY BĘDĄ WYGLĄDAĆ JAK MĘŻCZYŹNI?

Przełamywanie mitu

poniedziałek, 12 Marzec 2018


Włókna mięśniowe i ich typy

Ilość włókien mięśniowych typu II, IIa oraz IIb u kobiet i u mężczyzn jest podobna. Jednak kobiety posiadają około 60-80% przekroju poprzecznego mięśni i ogólnego przekroju mięśni mniej niż mężczyźni.

Dlatego mimo potencjału do rozrostu mięśni w krótkim czasie, w wyniku treningu oporowego wzrasta podobna ilość procentowa masy mięśniowej albo objętości mięśni. W rezultacie ogólne przyrosty CSA i ACSA u kobiet są mniejsze niż u mężczyzn.

Trening oporowy i przystosowania hormonalne

Badania pokazały, że trening oporowy mocno zwiększa ogólną ilość testosteronu u mężczyzn; natomiast u kobiet nie dochodzi do żadnych zmian. Jednak wykazano, że ilość wolnego testosteronu podnosi się u kobiet po treningu oporowym do 25%.

Jednak ponieważ kobiety podczas spoczynku mają mniej wolnego testosteronu niż mężczyźni, żaden wzrost nie jest wystarczająco znaczący, by pozwolić na taki przyrost mięśni jak u mężczyzn. Z tego powodu zasugerowano, że za rozrost mięśni mogą być odpowiedzialne u kobiet inne hormony anaboliczne, takie jak hormon wzrostu.

Rola diety w budowaniu mięśni

Dieta jest ważnym składnikiem w procesie zdobywania dodatkowej masy mięśniowej. By zaobserwować przyrost masy mięśniowej, dana osoba musi spożywać więcej kalorii niż zużywa. Ponieważ kobiety ogólnie są mniejsze niż mężczyźni (mniejsza objętość i masa kości, mniejsza masa mięśniowa, itd.), generalnie potrzebują (i spożywają) mniej pożywienia niż mężczyźni.

Jeśli kobieta jadłaby tyle samo co mężczyzna, by zyskać masę mięśniową, prawdopodobnie zyskałaby mnóstwo niechcianej tkanki tłuszczowej wraz z przyrostem mięśni. Kobiety są również bardziej podatne na zaburzenia łaknienia, jak anoreksja i bulimia, które oddziałują negatywnie na przyrost mięśni i powodują ich utratę.

Podsumowanie

Maskulinizacja kobiet nie następuje w wyniku (ciężkiego) treningu z obciążeniem, ale raczej w skutek nadmiernego występowania hormonów androgennych (czyli testosteronu) w połączeniu z odpowiednią stymulacją wzrostu mięśni (stały trening oporowy oraz dieta ukierunkowana na przyrost mięśni).

Stereotypowy obraz kulturystki pokazywany w mediach, jest wynikiem kobiet zażywających środki hormonalne (sterydy), by zwiększyć masę i rozmiar mięśni. Kobiety, które tego nie robią mogą podnosić tak duże ciężary, jak tylko chcą i nie będą wyglądać nawet podobnie do mężczyzn.