POPRAWIANIE WAD POSTAWY

Spowodowanych noszeniem butów na wysokim obcasie

środa, 7 Grudzień 2016

Wysokie obcasy, platformy i szpilki…tych podstawowych elementów seksownej mody jest nieskończenie wiele. Kobiety wybierają wysokie obcasy, by ich figura była optycznie wydłużona, szczuplejsza, a to dzięki uniesionym pośladkom i biodrom skierowanym do przodu. Być może nie zdajecie sobie sprawy z tego, że regularne chodzenie w szpilkach jest niebezpieczne dla zdrowia.

Osobiście uważam, że korzyści uzyskane dzięki wysokim obcasom nie są warte negatywnych skutków ubocznych – braku równowagi mięśni, wad postawy ani zwiększonego ryzyka urazów.

Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się dlaczego tak się dzieje i co możesz zrobić, by poprawić i zapobiec wadom postawy, których prawdopodobnie doświadczasz, jeśli regularnie nosisz wysokie obcasy.

Podstawy braku równowagi między mięśniami

Ciało na stałe przyjmuje cechy postawy w formie której przebywamy przez dłuższy czas. Za każdym razem, gdy znajduje się w nienaturalnej, złej pozycji, kluczowe mięśnie ulegają skróceniu i są spięte, podczas gdy inne wydłużają się i słabną. Ponieważ ciało działa jako jedna funkcjonalna jednostka, te braki równowagi mają wpływ na całokształt. Gdy coś nie działa odpowiednio w całym układzie, efekty mogą być widoczne podczas poruszania się. Objawy to garbienie pleców oraz problemy z odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa, czyli typowe przypadki dla osób z pracą siedzącą. Kolejnym przykładem mogą być problemy z kolanami, których doświadczają biegacze i rowerzyści, ze względu na słabe mięśnie pośladków i/lub problemy z pasmem biodrowo-piszczelowym. W tym artykule skupimy się w szczególności na problemach ze stopami, kolanami i dolnym odcinkiem pleców, które spowodowane są nienaturalną pozycją stóp podczas noszenia wysokich obcasów.

Jaki wpływ na ciało mają wysokie obcasy?

Gdy chodzisz w butach na wysokim obcasie, twoje stopy i kostki zmuszone są do poruszania się w nienaturalnej pozycji przez dłuższy czas. Umieść swoje ciało na chwilę w takiej pozycji, by zrozumieć dlaczego powoduje ona problemy: palce stóp skierowane w dół, rozciągając mięśnie znajdujące się na górze stopy i kostki, podczas gdy ścięgno Achillesa i mięśnie łydek są skrócone znacznie bardziej niż powinny. Jeśli dołożysz do tego element ruchu w takiej pozycji – widać gołym okiem, że coś musi być nie tak.

Badanie z 2010 roku opublikowane w the Journal of Experimental Biology ukazało, że wśród osób noszących wysokie obcasy, mięśnie łydek były znacząco skrócone: nawet do 13%. Również ścięgno Achillesa było grubsze, twardsze i mniej elastyczne w stosunku do kobiet chodzących w obuwiu na płaskiej podeszwie, lub tylko okazyjnie na obcasach.

Dlaczego skrócone mięśnie łydek mają znaczenie?

Mięśnie łydek, na które wpływają wysokie obcasy to mięsień brzuchaty (w górnej części łydki), mięsień płaszczkowaty (w dolnej części łydki) i mięśnie strzałkowe (na zewnątrz łydki). Gdy te mięśnie stają się krótkie i spięte, pozbawiają równowagi całą postawę ciała. W końcu nie jesteś już w stanie stać wygodnie w pozycji neutralnej dla stopy.

Skrócone mięśnie łydek sprawiają, że stopy stają się płaskie i odwracają się na zewnątrz, tracąc swoją naturalną zdolność do zachowania łuku w śródstopiu. Prowadzi to do nadmiernego spłaszczenia stopy, które powoduje między innymi problemy z pasmem biodrowo-piszczelowym. Stopom zagraża zapalenie powięzi, bolesny skurcz tkanki łącznej znajdującej się na podeszwie stopy, wyciągnięcia kostne oraz zapalenie torebki stawowej.

Wydłużone mięśnie kostki stają się słabe, niezdolne do ustabilizowania stopy oraz kostki. Zwiększa się ryzyko naciągnięcia i skręcenia kostki. Dodatkowo, niestabilne kostki prowadzą do dalszych problemów z prawidłowym ustawieniem kolan, co znacznie zwiększa ryzyko ich urazów.
Niestabilne kolana z kolei przenoszą swoją niestabilność na biodra, co również wpływa na dolny odcinek pleców. Badania i obserwacje pokazują, że osoby noszące wysokie obcasy często cierpią na bóle pleców i głowy, które najprawdopodobniej spowodowane są brakiem stabilności stawów, które prowadzi do nadmiernych napięć.