4 ĆWICZENIA, KTÓRE POWINIENEŚ PRZESTAĆ WYKONYWAĆ…NA ZAWSZE

środa, 16 Listopad 2016

 

 

Gdy rozmawiamy o doborze ćwiczeń zwykle mówimy o ćwiczeniach, które powinieneś wykonywać, a to nie wystarcza. Musimy również wspomnieć o drugiej, równie ważnej stronie medalu, czyli o ćwiczeniach, których NIE powinniście wykonywać.

Oto pięć ćwiczeń, które powinieneś porzucić jak złe przyzwyczajenie…od razu!

1. Wyciskanie sztangi w pionie zza głowy
Szybkie pytanie: Czy skoczyłbyś z dachu swojego domu, by aktywować wszystkie jednostki motoryczne w swoich mięśniach czworogłowych? Przypuszczam, że nie.

Mimo, że skacząc z dachu osiągnąłbyś większy przyrost mięśni czworogłowych niż podczas jakiegokolwiek ćwiczenia, nie miałoby to żadnego znaczenia. Byłbyś zbyt zajęty czynnościami takimi jak: a) płakanie jak mała dziewczynka, b) dzwonienie na numer 112) rozglądaniem się za swoimi rzepkami żeby móc cieszyć się skokiem, który właśnie wykonałeś.

Na tej samej zasadzie, nie ma wątpliwości, że wyciskanie sztangi w pionie zza głowy to ćwiczenie dobre na stymulację mięśni barków, zwłaszcza wewnętrznych. Ale to, że ćwiczenie jest dobre dla twoich mięśni niekoniecznie oznacza, że jest ono również dobre dla stawów.

Głównym problemem z wyciskaniem zza głowy jest to, że ruch musi zostać wykonany ramionami z zewnętrznym i poziomym ich odciąganiem. Inaczej mówiąc oznacza to, że musisz wykonać ruch w końcowym zakresie ruchowym stawu ramiennego. Mimo, że zwykle wykonywanie końcowego ruchu ramionami jest bezpieczne, to staje się znacznie mniej bezpieczne, gdy wykonujesz powtórzenie za powtórzeniem, serię za serią, z ciężką sztangą w rękach.

Prawdą jest, że staw ramienny jest najbardziej mobilnym stawem w naszym ciałem. Jednak jest równocześnie najbardziej niestabilny. Więc to, że możesz utrzymać sztangę za głową nie oznacza, że powinieneś powtarzać ten ruch z obciążeniem lub wykonywać jakikolwiek ruch w tej pozycji.

Znacznie bezpieczniej jest wyciskać za głową przy wykonywaniu ruchów na płaszczyźnie barkowej, czyli około 30 stopni od przedniej płaszczyzny.

By znaleźć bezpieczną płaszczyznę barkową, unoś po bokach wyprostowane ręce aż będą w pozycji równoległej do ziemi. Teraz przenieś ręce do przodu pod kątem 30 stopni. Kość ramienna powinna się znajdować na płaszczyźnie barku. W tej pozycji powinny znajdować się górne części twoim rąk, gdy wyciskasz w pionie.

Oczywiście są ludzie, którzy latami wykonują wyciskanie sztangi w pionie zza głowy i nie mają problemów z ramionami. Podobnie istnieją ludzie, którzy palą papierosy przez dziesiątki lat i nie mają raka. Jednak w obydwóch przypadkach grasz w loterię…a fortuna może nie być po twojej stronie.